Hej!
Jo frågan gäller hur man ska bokföra en faktura på rätt sätt, jag använder mig utav kontantmetoden.
Kundfaktura
Jag sickar inte ut några kundfakturor själv utan det är min uppdragsgivare som skapar självfakturor. Utbetalningen sker i andra månaden efter utfört arbete. Alltså självfakturan jag får i tex januari får jag inbetalt på mitt konto i mars månad. Då jag inte har kundfaktura funktionen i Visma Eekonomi så har jag hitintills bokfört dessa självfakturor manuellt som kvitto i månaden då inbetalningen sker. Jag gjorde även så i slutet på förra året, självfakturan jag fick i december bokförde jag när inbetalning gjordes i februari. Har nu läst att man inte ska göra så i slutet på året, stämmer det?
Kommentarer på detta, gör jag rätt eller fel? Hur bör jag göra?
Leverantörsfakturor
Tidigare så har jag bokfört leverantörsfakturor manuellt som kvitto på betalningsdagen. Numera så skapar jag först en leverantörsfaktura och sedan matchar jag den med betalningen allt sker på samma datum dvs betalningsdagen då jag bokför med kontantmetoden. Att skapa denna leverantörsfaktura och sedan markera den betald ser jag som krångligt extraarbete. Är detta något jag verkligen måste göra, eller kan jag bara återgå till att bokföra leverantörsfakturorna manuellt?
Tacksam för svar.
Med vänliga hälsningar Tobe
Löst! Gå till lösning.
Hej
Kundfaktura
Löpande under året så hanterar du självfakturona som du tidigare gjort dvs bokför inbetalningen på inbetalningsdagen och använder självfakturan som underlag till den konteringen.
Vid årsskiftet är det dock annorlunda då måste fakturan/fakturorna bokföras upp som kundfordringar då intäkten och eventuell moms hör till året som avslutas. Visar med ett väldigt enkelt exempel.
1. Fakturan boförs i bokslutet på följande sätt
1510 Kundfordringar debet 500
3041 Förs tjänst Kredit 400
2611 utg moms Kredit 100
2. När du sedan får in summan på företagskontot året efter så bokför du enbart bort den kundforingen som bokats upp i bokslutet.
1930 Företagskonto Debet 500
1510 Kundfordringar Kredit 500
Leverantörsfaktura
Som du säger så blir resultatet detsamma oavsett vilket sätt du använder. Jag skulle dock rekommendera att du fortsätter registera lverantörsfakturorna i systemet först. Du får då en bättre kontroll dels på vilka leverantörer du har samt vad som ligger för betalning utan att behöva titta på banken. OM du använder aktiv bankkoppling så kan du även får hjälp med matchningen som då helt eller delvis kan sköta detta åt dig.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej Joachim!
Tack för ditt snabba och utförliga svar. Jag har då några följdfrågor som jag undrar över.
1. Att bokföra kundfakturor på detta vis i slutet på året antar jag då att momsen ska betalas in under den period jag bokför självfakturan och inte året efter då pengarna kommer in?
2. Påverkar detta även årets och nästa års resultat då jag inte får några intäkter i januari och februari eftersom självfakturorna blir bokförda detta år?
3. Måste jag korrigera föregående års 2 självfakturor som blev bokförda i 2023 istället för 2022? Och i sådana fall, hur gör man med föregående års årsbokslut och moms som i sådana fall också blev fel.
Skrivet från min mobil.
Mvh Tobe
Hej
1. Helt korrekt momsen kommer redovisas i det året som avslutas. Det är orsaken till att det måste hantera spå detta sätt för att intäkten och just momsen skall redovisas i rätt år. Dvs det året som man tjänat in summan och inte i det året man får den inbetald.
2. Det påverkar enbart resultatet i slutet av det året som avslutas. När inbetalningen kommer påverkas inte resultatet alls.
3. Den frågan vågare inte jag besvara dessvärre. Skulle råda dig att höra med skatteverket gällandet detta.
/Joachim
Hej! Tack för svaret Joachim.
Jag har då fått några nya funderingar gällande detta, så här kommer lite följdfrågor.
1. Gäller preliminärskatten som man betalar in i januari 2024. Den tillhör ju år 2023, hur gör man här?
2. Gäller arbetsgivaravgift och löneskatt.
Då jag alltid har varit anställd med innestående lön så kändes det naturligt för mig att göra på samma sätt när jag startade mitt företag.
Min första lön från företaget tog jag ut i Januari 2023, i visma lön skrev jag att det är lön för december 2022. Första arbetsgivaravgiften och löneskatten betalade jag in i februari 2023. Här antar jag att det inte kan bli fel då man bokför skattekontot mot arbetsgivardeklarationen. Men är det något som jag inte tänkt på som kan ha blivit fel här ändå då det är i slutet på året?
Skrivet från min mobil.
Mvh Tobe
Hej
1. Du kommer i bokslutet ha en skuld för skatt på konto 2510. Denna skuld följer med som en ingående balans in i 2024 där du bokför inbetalningen av skatten mot just 2510 för att reglera din skuld. Det sker med andra ord i två olika år.
2. Det fungerar på samma sätt som med F-skatt för alla skatter så i löneutbetalningen för dec 2022 så har det bokförts upp skulder för personalskatt på konot 2710, arbetsgivaravgift på konto 2730/2731. Även här så följer dessa skulder med dig över till det nya året 2023 som en ingående balans.
När man sedan bokför skattekontot och skatteverket dragit summorna för personalskatt och arbetsgivaravgift så bokför man dessa mot 2710 och 2730/2731.
Så allt bör vara rätt i de avslutade åren sedan gäller det att få det rätt i året efter genom att bokföra skattekontot.
Bifogar en länk till våra användartips.
https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-handelser-pa-skattekontot-i-ett-aktiebolag/t...
ha en riktigt skön fredag och en trevlig helg.
Joachim
Hej igen och tack för ditt svar Joachim.
Tyvärr så måste jag krångla till föregående fråga nr 2 gällande lönen lite ytterligare. Som du då förklarade så följer min första lön för december 2022 som utbetalades januari 2023 i normala fall som en ingående balans 2023 och är en kostnad för 2022. Så nu till mitt problem där jag gissar att det har blivit fel.
Mitt bokslut/årsredovisning för 2022 gjorde jag redan klar 7e januari 2023 alltså långt innan jag gjorde min första löneutbetalning/deklaration, den gjorde jag ju i slutet på januari 2023. Detta kan ju då tyvärr inte ha lagts som en kostnad för 2022 i årsredovisningen då den redan va färdig och inlämnad.
Nu är då min tanke så klart att jag vill ändra mina löneinställningar så att jag i fortsättningen betalar lön för innevarande månad, kan jag även gå in och ändra detta retroaktivt för just januari månad för att slippa problem? Jag vill alltså ändra i bokföringen att den lönen jag betalade ut i januari ska vara lön för 20230101-20230131 istället, är detta möjligt om jag går in i Januaris lönekörning och tar bort klarmarkeringen? Till på köpet är ju januaris lön skapad och överförd från det tidigare eekonomi lönebesked.
Mvh Tobe
Hej
Inleder med ett tips först. Det är bra att vara ute i god tid med bokslut/årsredovisningen men skulle rekommendera att du avvaktar med att göra bokslut i kommande år. Du kan börja med det i slutet av februari istället skulle jag säga. Detta för att det alltid finns möjligheter att det kommer händelser som påverkar det året som skall avslutas senare som lönen i detta fallet. Det är en av anledningarna att man nästan har ett halvår på sig att göra klart ett bokslut.
Gällande lönen så kan du bara bokföra den på utbetalningsdatumet istället i detta fallet för att slippa justera bokslutet. Vilket man inte bör göra.
Löneperioderna behöver du inte ändra rent generellt utan gör en notering om vad som skett på den första löneutbetalningen.
/Joachim
Tack Joachim E för dina svar och din hjälp, mycket uppskattat.
Jag kommer enligt din inrådan att i framtiden avvakta ett tag innan jag gör boksluten.
Tack Mvh Tobe
@Joachim E skrev:Hej
Kundfaktura
Löpande under året så hanterar du självfakturona som du tidigare gjort dvs bokför inbetalningen på inbetalningsdagen och använder självfakturan som underlag till den konteringen.
Vid årsskiftet är det dock annorlunda då måste fakturan/fakturorna bokföras upp som kundfordringar då intäkten och eventuell moms hör till året som avslutas. Visar med ett väldigt enkelt exempel.
2611 utg moms Kredit 100
2. När du sedan får in summan på företagskontot året efter så bokför du enbart bort den kundforingen som bokats upp i bokslutet.
Hej igen, och god fortsättning på det nya året!
Angående detta sätt att periodisera i slutet på året.
Jag har nu läst att det finns ett undantag från periodiseringsprincipen, 5000-regeln som innebär att på kund/leverantörsfakturor av mindre betydelse så kan man strunta i att periodisera. Jag har lite små leverantörsfakturor så som tex telefon, trängselskatt och lite annat som tillsammans inte kommer upp i någon väsentlig summa. Om jag har uppfattat detta undantag rätt så antar jag att jag kan bokföra dessa räkningar med kontantmetoden nu i januari trots att det är kostnader som egentligen hör till december månad, stämmer detta?
Tack på förhand. Med vänliga hälsningar Tobe
Hej
Det stämmer att det finns en gräns för kostnader och intäkter på totalt 5 000 kr. Om dina kostnader eller intäkter inte når upp till 5 000 tillsammans så behöver du helt korrekt inte periodisera detta utan kan bokföra dessa i 2024 istället.
Joachim
Hej!
Jag antar gällande 5000 kronorsregeln att du menar var för sig och inte tillsammans?
Jag bokför ju enligt K2 reglerna och det jag läste där är att inkomster och utgifter som understiger 5000 kr "var för sig", och som inte tillsammans utgör ett väsentligt belopp inte behöver periodiseras.
Mina inkomster kommer jag att periodisera men vissa utgifter som är för 2023 är lite småutgifter som tillsammans inte är någon väsentlig summa för mitt företag, och påverkar inte mitt årsbokslut för 2023 nämnvärt. Därför antar jag att jag kan strunta i att periodisera dessa utgifter.
Ha en trevlig dag.
Mvh Tobe
Hej
Det är 5 000 kr var för sig som gäller för peridiseringar som avser kostnader eller intäkter som hör till 2024. Kan t ex vara att du betalt en försäkring i 2023 men försäkringen avser året 2024.
När det gäller fakturor du skickat ut till kunder eller fakturor du tagit emot från levernatörer som har fakturadatum i 2023 så skall detta periodiseras.
Då hör intäkten och kostnaden till det året du köpt varan eller tjänsten. Detta blir då en kundfordran för det du har fakturerat och en leverantörsskuld för det du har köpt in.
Skatteverket skriver följande.
En kundfordran innebär att någon ska betala dig när du har levererat en vara eller utfört ett arbete. Alla fordringar räknas som en intäkt i din verksamhet, även om du inte har fått betalt. Du ska ta upp alla fordringar du har vid inkomstårets slut till beskattning. Din kundfordran har vanligen uppstått när du levererade varan eller när du utförde ett arbete.
https://skatteverket.se/foretag/drivaforetag/foretagsformer/enskildnaringsverksamhet/intakterochform...
Det är med andra ord två olika typer av händelser.
Joachim
@Joachim E skrev:Hej
Kundfaktura
2611 utg moms Kredit 100
Leverantörsfaktura
Som du säger så blir resultatet detsamma oavsett vilket sätt du använder. Jag skulle dock rekommendera att du fortsätter registera lverantörsfakturorna i systemet först. Du får då en bättre kontroll dels på vilka leverantörer du har samt vad som ligger för betalning utan att behöva titta på banken. OM du använder aktiv bankkoppling så kan du även får hjälp med matchningen som då helt eller delvis kan sköta detta åt dig.
Joachim
Hej igen Joachim, och tack för all hjälp jag har fått hittills, detta blir en lite längre fråga med egna funderingar också.
Jag sitter nu med de sista självfakturorna som jag har fått från min uppdragsgivare.
Jag förstår helt klart ditt exempel över hur jag ska lägga upp dessa kundfordringar, men ibland så får jag in kontanta betalningar som dras av på kommande fakturor. Och detta är något som hänt nu i slutet på året vilket i sin tur ställer till lite problem för mig i bokföringen.
Förklaring:
De uppdrag jag utför i november månad får jag en självfaktura för utav uppdragsgivaren i början på dec månad, med fakturadatum 11/30. Betalning för dessa utförda uppdrag får jag sedan utbetalt i Januari månad. Nu till problemet, i december månad hade jag 2 kunder som betalade med kort, dessa kortbetalningar drar min uppdragsgivare av från min utbetalning under januari månad.
Självfakturan för november månad har jag ännu inte lagt upp som en Kundfordring i bokföringen, men de kontanta uppdragen i december månad har jag redan bokfört på följande sätt.
1930 Företagskonto Debet XXX kr
3041 Försäljning Kredit XXX kr
2611 Utg moms Kredit XXX kr
5670 Bankkostnader Debet xxx kr (Izettle)
Jag antar nu att detta sett att bokföra dessa är fel då de borde bokas bort mot en kundfordring istället.
Kan jag nu lösa detta genom att lägga upp en kundfordring på följande sätt.
1.
1510 Kundfordringar debet 88 046
3041 Förs tjänst Kredit 70 436
2611 utg moms Kredit 17 609
2. Jag går in och redigerar de 2 tidigare inlagda bokföringsposter (Kontantbetalningarna under december) så att de ser ut på följande sätt, och sedan sparar posten på nytt.
Kontant 1
1930 Företagskonto Debet 469,16
1510 Kundfordringar Kredit 478
5670 Bankkostnader Debet 8,84
Kontant 2
1930 Företagskonto Debet 1368,21
1510 Kundfordringar Kredit 1394
5670 Bankkostnader Debet 25,79
Jag raderar 3041 försäljning och 2611 moms ur de två tidigare bokföringsposterna och lägger till 1510 kundfordringar istället.
Är nu kundfordringen för 2023 upplagd och korrigerad på rätt sätt?
3. När jag nu fått in pengarna på kontot i januari månad 2024
1930 Företagskonto Debet 86 174
1510 Kundfordring Kredit 86 174
Allt som allt blir detta rätt?
Hej
Det blir helt korrekt om du hanerar det på det sättet du själv beskrivet. Då får du in intäkterna på rätt år i samband med den stora manuella konteringen i 2023 och du drar av det som betalas med kort genom de justeringar du gör kontantförsäljningen på det sättet.
/Joachim
Hej, igen!
Och tack, nu är november kundfordringen upplagd och bokföringen med kontantbetalningarna korrigerade så att de blir rätt. I mitt förra inlägg handlade det ju om en kundfordring och 2 kontantbetalningar som båda hamnade i år 2023. Nu är jag inne på att göra den sista kundfordringen för december 2023, och en kontantbetalning som har skett nu i januari 2024, alltså dessa intäkter hamnar ju i två olika år.
Förklaring:
De uppdrag jag utför i december månad får jag en självfaktura för utav uppdragsgivaren i början på januari månad, med fakturadatum 12/31. Betalning för dessa utförda uppdrag får jag sedan utbetalt i februari månad. Nu till problemet, nu i januari så har jag haft en kund som betalat kontant 1500 kr inkl moms. Som jag beskrev i mitt föregående inlägg så drar min uppdragsgivare av denna summa på utbetalningen som kommer in på mitt konto i februari månad.
Självfakturan för december månad som betalas ut i februari har jag redan lagt upp som en kundfordring december 2023 på följande sätt. Vet nu ej om detta blev rätt i och med januaris kontantbetalning.
Denna kundfordring har jag lagt upp med fullt belopp som står på självfakturan, jag har alltså ej dragit av 1500 kronor för kontant kunden.
1510 Kundfordringar debet XXX
3041 Förs tjänst Kredit XXX
2611 utg moms Kredit XXX
Hur bokför jag dessa 3 poster för att det ska bli rätt?
1. När jag lägger upp kundfordringen för dec 2023
2. När jag bokför kontantbetalningen för jan 2024
3. När jag får in pengarna på kontot i februari.
Hej
1. Den är redan rätt bokförd.
2. Kontantbetalningen du fått i 2024 bokför du mot konto 1510 kundfordringar då reduceras din kundfordran med summan som kommer vara avdragen på självfakturan senare.
3. Bokförs även den mot konto 1510 för att bokföra bort resterande delen av din kundfordran.
/Joachim
Hej!
Okej då behandlar jag detta på samma sätt som i tidigare exempel med andra ord, detta trots att kontantjobbet är utfört i ett annat år. Jag antar att det blir så för att min uppdragsgivare väljer att dra av för kontantjobbet på just den kundfordran som tillhör 2023. I princip så kan jag se kundens kontantbetalning i januari som en delbetalning på kundfordran.
Tack så mycket för all din hjälp Joachim. Nu tror jag bestämt att jag kan se denna tråd som löst 😊
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.