Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Madeleine9
MEDLEM

Fakturor i datumordning?

Hej, Jag undrar om fakturametoden. Om jag bokför efter fakturadatum, vad händer om jag bokför mina fakturor och att det sen kommer en faktura på posten med ett tidigare fakturadatum? Spelar det ingen roll att man bokför dem efter datumordning? Eller hur gör man om detta sker? Tacksam för svar!
6 SVAR 6
Suslun
UTFORSKARE

Det är ingen fara om fakturorna inte följer strikt datumordning. Jag bokför mina fakturor 1 gång i veckan och då kommer de inte i strikt datumordning (och har så gjort i över 30 år 🙂 )

Tusen tack för svar! Super tacksam! En fråga till, om man lägger in ett kvitto, blir det efter datumet på kvittot eller dragningen på banken när dem bokfört den?

Trevlig måndag!

Jag skulle ha valt det senare - lättare när man stämmer av mot kontoutdraget.
Men samma sak där, jag tror inte att det spelar så stor roll. Ta det som passar dig bäst.

Samma här, jag bokför fakturor periodvis (t.ex. 1 gång/veckan) och använder fakturadatum.
Kvitton och bankkonto-händelser så är det bankens bokföringsdatum som gäller, inte när köpet skedde (detta enligt min redovisningsbyrå)

Några tankar från en glad bokföringsamatör (det vill säga, jag kan ha fel :-)):

En liten detalj: det resonemanget torde förutsätta att det är ett inköp med ett betalkort som gjorts. Och att det dras från banken i samband med köpet och inte blir liggande.

Det är väl i och för sig sällan numera men förr om åren kunde det hända att det gick ett antal dagar innan inköpsstället processade sina kortbetalningar. Med dagens uppkopplade terminaler och (ofta) uppkopplade kassor borde det dock vara ett minne blott.

Dessutom, om det är det ett kreditkort så blir det lite annorlunda (eftersom då har man skuld till kortutfärdaren och inte till inköpsstället) men åt andra sidan får man ju en leverantörsfaktura då så det ger sig väl ändå. 🙂

Det är väl i och för sig sällan numera men förr om åren kunde det hända att det gick ett antal dagar innan inköpsstället processade sina kortbetalningar. Med dagens uppkopplade terminaler och (ofta) uppkopplade kassor borde det dock vara ett minne blott.
Samma här - eller ännu "värre" - bokföringsrookie kanske 😉
Det jag har sett (för det mesta) så är det minst 1 dag i diff mellan transaktionsdatum och bokföringsdatum hos banken. Vissa verkar "hålla" transaktionen ännu längre.
Min redovisningsbyrå (enbart för bokslut) har rekommenderat att använda bankens bokföringsdatum för det är då pengarna verkligen överförs.