Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Friddeman
UTFORSKARE

Fel saldo på 1518

Företagsform fakturametoden & enskild firma.
 
Håller på med avstämning och blev fundersam när jag har fick se att jag har summan 71,83 kvar på konto 1518 Ej reskontraförda kundfordringar .
 
Denna summan är avgifter som Stripe har tagit för deras tjänst. Den ligger även på ett konto som heter 1934 - Stripe .
 
Är detta rätt eller skall det krediteras med manuell verifikation på nått sätt? Känns skumt att dom avgifterna står på 1518 ?
 
Tacksam för svar hur det skall vara.
Screenshot 2023-01-03 at 14.08.31 copy.pngScreenshot 2023-01-03 at 14.10.40.pngScreenshot 2023-01-03 at 14.12.03.png
 
Mina verifikationer för hela bokföringen ser ut såhär
 
1. 

D1518 Ej reskontraförda kundfordringar.                                1498 sek
K3051 Försäljn varor 25% sv                                                   1198,40sek
K2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%    299.60 sek

 

2. 

D1934 Stripe                                                  1498 sek
K6570 Bank kostnader                                   22,70 sek
K1518 Ej reskontraförda kundfordringar.   1475.23

 

3.

D1930 Företagskonto/checkkonto/affärskonto.  1475.23sek

K1934 Stripe.                                                          1475.23sek 

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Svårt att säga om detta är rätt utan insyn i din bokföring, men däremot så kan jag se att dina förslag på hur du bokför är lite knepiga så det kan vara en av anledningarna till att detta hänt. 

 

steg 1 ser rätt ut, men i steg 2 så har du tagit 1498 mot 1934, när det borde vara mot 1518 för att få bort fordran som du bokförde upp i steg 1 och redovisa vad du fått in på Stripe kontot. Så steg 2 bör se ut så här:

 

2.

D1934 Stripe                                                  1475.23 sek
K6570 Bank kostnader                                   22,70 sek
K1518 Ej reskontraförda kundfordringar.   1498 sek

 

Steg 3 ser rimligt ut, eftersom det är då du flyttar pengarna från Stripe kontot till företagskontot. 

 

Så du bör kontrollera huvudboken för 1518 samt 1934 och se hur det har hanterats, så lär du säkert hitta misstaget, men det låter som att detta kan vara en av anledningarna. 

Ha det fint!

 

Josefine

Friddeman
UTFORSKARE

Hej Joasefin , 

 

jag gjorde såhär på punkt 2.

 

K1518 Ej reskontraförda kundfordringar.  1498

D6570 Bank kostnader                                   22,70 sek

D1934 Stripe   .   1475.23

 

Och det verkade fixa till det hela.

 

Hoppas det blev rätt, kundfodringen var ju på 1498;- och ej 1475.23 :- .

 

Jag pratade också en annan om detta, hon sa att jag kunde göra det i 2 steg iställer för 3 för det

krånglade till det skrev hon , stämmer detta? Hon menade att man kunde göra enligt nedan bara,

 

D 1518 Ej reskontraförda kundfordringar. 2498:-

K 3051 Försäljn varor 25% sv        1998,40:-

K 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% 499,60:-

 

D1930 Företagskonto/checkkonto/affärskonto 2461,23

D6570 Bankkostnader 36,77

K1518 Ej reskontraförda kundfordringar 2498:-

 

Kan man göra så ?=)

 

Mycket frågor nu.

 

Ha en trevlig kväll!

 

Mvh Tony

 

Hej @Friddeman,

 

Tack för att du skriver in. Jag kikar in här för att säga att vi har tagit emot ditt inlägg och att vi återkommer i frågan nästa vecka, så att du inte tror att vi har glömt dig. 🙂 

 

Så länge önskar jag dig en fin långhelg!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej igen!

 

Om du menar att du korrigerade den verifikationen så att den numera ser ut som så, så låter det rimligt ja 🙂 Du säger även att det verkar se rätt ut nu med siffrorna, så det låter som att det löste sig. 

 

Jag skulle säga att det beror på hur lång tid det tar mellan insättningen som görs på Stripe kontot till överföringen från Stripe kontot till företagskontot. Just Stripe kontot blir som ett eget bankkonto, eftersom man nödvändigtvis inte har dagliga överföringar därifrån och det hanteras som ett sorts bankkonto. Det blir skillnad jämfört med hur Klarna är, som bara hanterar dina pengar åt dig och därmed blir det en fordran bara tills du får pengarna från dem. Stripe har ett eget sorts konto, där du får in och utbetalningar och avgifterna dras direkt från det kontot. Så om du inte har dagliga överföringarna från det så hade jag rekommenderat dig att fortsätta som innan, men det är självklart upp till dig. 

 

Ha det fint!

Josefine

Friddeman
UTFORSKARE

Hej Josefine,

 

Tack för dina svar. Okej men då gör jag som jag har gjort förut, bara att jag får komma ihåg att bokföra rätt 😃

 

Ha en bra dag!

 

Mvh Tony