Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jacky_
MEDLEM

Fel summa i 2510 kontot för 2023

Hej,

När jag jobbade med år 2023 avslut. Upptäckte jag att summan på konto 2510 är felaktigt. Nu är den på
77 445. Men när jag går tillbaka och räknar för hand allt som bör belasta 2510 kontot så summan bör vara för 2023:  43 483 kr.

Min fråga är hur rättar jag till detta för år 2023. Vilken konto kan jag bokföra skillnaden på?

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Skulden på konto 2510 ska bestå av årets bolagsskatt minus inbetald F-skatt men även kvarskatt för föregående år som ännu inte har dragits av Skatteverket. Vid kalenderår dras den kvarskatten nu i mars. Så det är dessa 3 totaler du ska summera för att få fram vad som ska finnas kvar på 2510. Genom att kontrollera kontoanalysen för kontot ser du vad som belastat kontot under året för att hitta vad som är fel.

 

Jacky_
MEDLEM

Jag har räknat fram rätt summa på 2510. Felet har kommit till under flera år, och flera fel-bokföringar på kontot. Kan man bara bokföra bort skillnaden på konto 8920 eller något annat.  Skillnaden är alltså 33 962 kr.  
Jag vill förtydliga att skatten är betalt och jag har fått alla kontroll uppgifter från skatteverket. Detta är endast bokföringstekniskt fråga.

Först en fråga; är det aktiebolag (hoppas jag) som du bokför i?

Stämmer, det är AB.

Hm. Undrar då lite var felet ligger från början och mellan vilka konton man bokfört fel. Har det bokförts mot ett 89XX-konto så blir ju även bolagets slutliga resultat fel och då även eget kapital... Finns nog ingen qvick-fix på det här utan man bör kolla vad som gått fel, även historiskt...