Hej! Jag är kassör i en ideell förening. Vi har tidigare anlitat en bokföringsfirma som inte var så bra. Bland annat har de lämnat efter sig ett fel som nu tynger vår balans. Under två år har avsättningar gjorts för semesterlön och för sociala avgifter på 2920 "Upplupna semesterlöner" respektive 2941 "Beräknade upplupna lagstadgade sociala avgifter". Men när det blivit dags att ta ut semester så har vår anställd fått månadslön som vanligt utan att det kvittats mot semesterlönekontona. Som jag läser vårt avtal är det korrekt att hon får månadslön plus ett mindre semestertillägg. Det är semesterlöneavsättningarna som är felaktiga.
Frågan är nu hur jag skriva av avsättningarna korrekt. Får jag helt enkelt tömma skuldkontona mot de resultatkonton där de hämtats; det skulle bli 2920 mot 7290 "Förändring av semesterlöneskuld" respektive 2941 mot 7519 "Arbetsgivaravgifter för semester- och löneskulder". Eller mot vilka konton annars?
Kan jag göra likadant för ett pågående år som ett avslutat?
Löst! Gå till lösning.
Du får beräkna vad semesterlöneskulden är nu och sedan bokföra skillnaden mot vad som är bokfört och den beräknade skulden. Vid beräkningen ska du ta hänsyn till både vad som kan vara kvar av semesterdagar från tidigare år och är intjänat under innevarande intjänandeår (från april om ni följer semesterlagen). Du kan inte förändra ett avslutat år utan hela förändringen påverkar det innevarande året.
Normalt räknar man månadslön * 5,4% per varje outnyttjad semesterdag och så arbetsgivaravgift på det.
De konton du nämnt är de korrekta kontona att använda.
Tack för svar!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.