Hej!
Under det förra räkenskapsåret missade jag att betala en faktura i tid och tilldelades en förseningsavgift på 180 kr utöver fakturan som låg på 331 kr inkl. moms.
Jag bokförde detta på följande vis:
Konto | Momskod | Debet | Kredit | |
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto | 511,00 | |||
2440 - Leverantörsskulder | 264,84 | |||
2641 - Debiterad ingående moms | 48 (0%) | 66,16 | ||
6990 - Övriga externa kostnader | 180,00 |
Löst! Gå till lösning.
Du ska debitera ett omkostnadskonto i stället för 2440, vilket beror på vad fakturan gällde.
Hej Annica,
Tack för ditt svar!
Fakturan gäller el, ska jag då skapa en manuell verifikation som ser ut såhär:
Konto | Debet | Kredit |
2440 | 264,84 | |
5020 - El för belysning | 264,84 |
Och på vilket datum ska denna verifikation skapas, så att det räknas med i årsavstämningen?
Hej
det ska vara tvärtom - i första verifikationen du gjorde, den som avstämningen varnar om, har du debiterat 2440. Antingen ändrar du i den verifikationen och tar bort 2440 och ersätter med 5020, eller också gör du en ny verifikation på samma datum som krediterar 2440 och debiterar 5020.
Då förstår jag, tack ska du ha Annica!
En sista fråga...
När jag skapar verifikationen står det "Bokföringsdatumet är i en låst period. Du ändrar period under Inställningar/Företagsinställningar."
Är det bara gå in i perioden och låsa upp, eller bör jag lösa det på något annat sätt?
Albin
Du har då två alternativ, antingen låsa upp ända bak till den aktuella månaden eller också göra en manuell verifikation som rättar felet i den sista månaden på året, med hänvisning till vilken verifikation som var fel.
Tusen tack, Annica! Jag valde alternativ nummer 2: skapa en ny verifikation under den fortfarande upplåsta perioden (sista månaden av räkenskapsåret).
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.