Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Albin_6
UTFORSKARE

Felaktigt bokförd på 2440 för årsavstämning

Hej!

 

Under det förra räkenskapsåret missade jag att betala en faktura i tid och tilldelades en förseningsavgift på 180 kr utöver fakturan som låg på 331 kr inkl. moms.

 

Jag bokförde detta på följande vis:

 

Konto MomskodDebetKredit
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto   
511,00
2440 - Leverantörsskulder  
264,84
 
2641 - Debiterad ingående moms 48 (0%)
66,16
 
6990 - Övriga externa kostnader  
180,00
 
 
När jag nu ska göra årsavstämning så säger programmet att jag bokfört fel på konto 2440, 264,84 kr för att vara exakt, och jag misstänker att det har med verifikationen ovan att göra.
 
Enligt programmet ska jag "skapa en manuell verifikation där du flyttar beloppet från 2440 till rätt konto." Men till vilket?
 
Vänliga hälsningar,
Albin
7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Du ska debitera ett omkostnadskonto i stället för 2440, vilket beror på vad fakturan gällde. 

Hej Annica,

 

Tack för ditt svar!

 

Fakturan gäller el, ska jag då skapa en manuell verifikation som ser ut såhär:

 

KontoDebetKredit
2440264,84 
5020 - El för belysning 264,84

 

Och på vilket datum ska denna verifikation skapas, så att det räknas med i årsavstämningen?

Hej

det ska vara tvärtom - i första verifikationen du gjorde, den som avstämningen varnar om, har du debiterat 2440. Antingen ändrar du i den verifikationen och tar bort 2440 och ersätter med 5020, eller också gör du en ny verifikation på samma datum som krediterar 2440 och debiterar 5020. 

Då förstår jag, tack ska du ha Annica!

En sista fråga... 

 

När jag skapar verifikationen står det "Bokföringsdatumet är i en låst period. Du ändrar period under Inställningar/Företagsinställningar."

 

Är det bara gå in i perioden och låsa upp, eller bör jag lösa det på något annat sätt?

 

Albin

Du har då två alternativ, antingen låsa upp ända bak till den aktuella månaden eller också göra en manuell verifikation som rättar felet i den sista månaden på året, med hänvisning till vilken verifikation som var fel. 

Tusen tack, Annica! Jag valde alternativ nummer 2: skapa en ny verifikation under den fortfarande upplåsta perioden (sista månaden av räkenskapsåret).