Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

Föra över inventarier från EF till AB

Hej !

Har EF idag men har nu startat ett AB som jag skall driva verksamheten ifrån så snart alla registreringar är klara. Lägger om på grund av att inkomsterna blivit för höga i EF. Alla inventarier jag har i EF kommer att användas i det nya AB ( cirka 140.000 och utgörs av olika instrument och annat som behövs för musikproduktion.)

Jag vill helst inte ha några utgifter för skatter vid en överföring till AB, men hur bär man sig åt ? Förstår att det måste göras en värdering av inventarierna men vad händer sen? Det skrivs om underprisöverlåtelse eller att använda det bokförda värdet. Jag förstår inte vad det innebär. Alla inventarier är förbrukningsinventarier så ingen avskrivning är aktuell. Om jag måste ta upp en intäkt i EF blir det dyrt eftersom jag är över brytpunkten.

Finns det någonstans man kan läsa om detta eller kan någon duktig/kunnig person reda ut detta åt mig ?

Vore så tacksam för upplysning. Har googlat i timmar men blir inte klokare.

Mvh Kajo46

9 SVAR 9
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Dina Förbrukningsinventarier i EF har bokfört värde lika med 0 och du för över dem till AB med värde 0. Om du vill kan du registrera dessa i ABs Anläggningsregister som Korttidsinventarier (utan avskrivning).

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Tack för snabbt svar !! Hur gör man då rent praktiskt ? En förteckning och någon handling till Skattemyndigheten ? Accepterar Skattemyndigheten att de förs över utan att de får några skattepengar  😁 Finns kanske färdiga formulär att använda . Känns ju logiskt att kunna föra över betalda inventarier till det nya bolaget då det ju egentligen är samma rörelse men på grund av skattesystemet så måste jag lägga om. Och AB får ju inget avdrag så det blir ju inte dubbelt avdraget för inventarierna. Har varit orolig för detta och rädd för att behöva betala dryga skatter igen.

Kajo46

 

Hej

 

Någon rapportering till Skatteverket behöver du inte göra men det kan ju vara bra med en förteckning om du ska registrera in dem som korttidsinventarier i ABs anläggningsregister.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Tack igen ! Finns det någon tidsgräns för överföringen ? Räknar med att komma igång med AB 1/7 och därefter går alla intäkter till AB. Tänkte avsluta EF vid årsskiftet men har du någon synpunkt på detta, borde jag göra det tidigare ? Spelar det någon roll ? Skatteverket drar preliminär F-skatt året ut enligt deras beslut och jag måste ju göra en deklaration under 2024 som vanligt. Tar tacksamt emot dina synpunkter och goda råd 😁

Mvh

Hej

 

Överföringen bör ju ske innan EF avvecklas så att den sker mellan två företag. Tycker att 1/7 är ett lämpligt datum om det är då du tänker börja själva verksamheten i AB.

 

Föreslår också att du tar kontakt med ditt försäkringsbolag och uppdaterar din Företagsförsäkring så att inventarierna är försäkrade i rätt bolag.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

 

Ja, försäkringen måste föras över till Aktiebolaget förstås. Finns det någon mall för att föra över inventarier till bokfört värde ?

Undrar också om underprisöverlåtelse och överlåta med " bokfört värde " är samma sak ? Måste Aktiebolaget ha ett styrelsebeslut på att ta över inventarierna ? Måste inventarierna värderas fast bokförda värdet är 0 ?

Oj, det blev många frågor , är komplicerat detta.

En fråga till, om jag avregistrerar Enskilda Firman i år så kommer väl ändå deklarationen att göras nästa år som vanligt ? Och vad händer med den preliminära f-skatten som dras varje månad  året ut ? Jag gjorde en preliminär deklaration och beräknade inkomsterna till 30/6 men Skatteverket har ändå delat upp dragningen hela året ut.

Tacksam för dina svar !

Hej

 

Nej underprisöverlåtelse och överlåta med " bokfört värde " är inte samma sak och du ska inte göra någon värdering av förbrukningsinventarierna. Något styrelsebeslu behövs ej då jag utgår att du är firmatecknare i AB.

 

Som du skriver ska EF deklareras nästa vår. Skatteverket har räknat om totalbeloppet i preliminär F-skatt och räknar av det som redan debiterats samt fördelar resten över hela året. 

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Hej igen !

Nu har jag inga mer rörelser i min Enskilda firma så nu skulle jag i princip kunna avsluta den. Inga händelser efter 20/8. Kan jag göra en momsredovisning redan nu och sätta över momsen till Skattekontot ? Sen göra en insättning till Skattekontot av resterande saldo på Företagskontot. Har redan betalt in  den delen som Skatteverket beslutat. 

Hur blir sedan gången av det hela ? Avregistrera F-skatt, Moms och vad mer ? Finns det något ställe man kan läsa om detta ? 

Tacksam om du tar dig tid att svara på detta, brukar få bra svar av dig. Är kanske på fel ställe och frågar men provar.

Mvh Kajo46

 

Hej

Gällande momsen så är det skatteverket du måste vända dig till. Vet att det som regel inte går att redovisa moms innan en momsperiod är avslutad men det kan vara så att skatteverket kan hantera det i förväg i sådan här fall. Det kan de besvara bättre än avad vi kan här dock.

Betala in momsen i förväg är det inte några problem att göra.

Gällande resterande avregistreringen så måste jag erkänna att jag inte är jätteinsatt i hur gången är men jag tror att denna sida från verskamt.se kan hjälpa dig en del. Ett annat tips kan vara att vända sig till banken då de ofta har företagsrådgivare som kan ge råd i sådana här frågor.

https://www.verksamt.se/avveckla/enskild-naringsverksamhet/avsluta/avregistrera

Ha en fortsatt fin dag
Joachim