Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

IEJPAJ
MEDLEM

Fordran på aktieägare i bokslut

Hej!

Hur hanteras en fordran på aktieägarna i bokslut enlig K2, kan det bokas på 1680? Ägarna hann inte betala tillbaka till bolaget under 2021 dvs bokslutsåret.

 

Tack!

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej IEJPAJ!

Detta är inget vi har någon direkt information om i forumet så du behöver vända dig till en redovisningskonsult som kan hjälpa dig så bokföringen blir rätt enligt konstens alla regler. 

 

Om du inte har tillgång till en redovisningskonsult så kan du hitta det på vår hemsida HItta redovisningskonsult

 

När det har löst sig så blir vi glada om du uppdaterar tråden så kan du hjälpa en annan forumanvändare i framtiden. 

 

Önskar dig en riktigt fin dag och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna

 

 

Beror helt på hur den uppstått. Är det ett regelrätt uttag som kan ses som ett lån så är det ett förbjudet lån och det skall då även omnämnas i årsredovisningen. Är det ett avräkningskonto som ändras under året och råkar ligga minus vid bokslutet så kan det absolut ligga på kto 1680. Många anser att ett bolags fordran på ägare automatisk är ett förbjudet lån vilket då enligt ännu fler inte stämmer. Det skall även vara till arten ett lån, vilket det ofta inte är... Sedan spelar ju även beloppets storlek in... Lycka till!

Okej, jag förstår. Litet belopp, under 3000 kr som uppkommit pga saknade kvitton vid inköp med företagskort. Bokförs löpande under året på avräkningskonto 2893 och var per 2021-12-31 positivt, dvs kan inte ligga kvar på 2893 då det i så fall skulle vara en negativ skuld, om jag har förstått det rätt?

Hejsan. Ur bokföringssynpunkt så kan det absolut ligga kvar där men i årsredovisningen så bör det ligga som en fordran. Vet inte vilket program du använder, vi använder Visma Bokslut och där kan man "märka" kontot att tillhöra olika balanskonton vid debet eller kredit-saldo... Då flyttas det i årsredovisningen till rätt ställe. Lycka till!