Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Talia77
MEDLEM

Föremål för differentierad beskattning

Hej!

 

Jag har just köpt en renoverad mobiltelefon på en platform som heter refurbed.se åt mitt handelsbolag. Företaget som egentligen sålde telefonen är dock ett annat företag från Tyskland. Jag trodde att jag skulle kunna redovisa momsen på telefonen men nu fick jag en köpbekräftelse och det visas ingen moms på den. Längst ner står det "Renoverade produkter är föremål för differentierad beskattning enligt gällande skattelagstiftning. Moms visas inte på fakturan."

Vad betyder föremål för differentierad beskattning?

 

Tack i förväg! /Talia

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Det är inte moms på begagnade varor (finns säkerligen vissa undantag, men de är nog få). Differentierad beskattning bör vara samma som vinstmarginalsbeskattning. Det innebär att säljaren måste redovisa moms på sin marginal/vinst på den begagnade varan, men det är ingen moms som redovisas till köparen.

 

//Carina

Hej!

Jag vill fortsätta på denna tråd då jag nu själv också har köpt en begagnad mobiltelefon från Refurbed. Mitt köp via dom är av ett företag lokerat i Finland. Mobilen kostade ca 2838 kr men när jag checka ut och betalade varan fick jag endast betala ca 2271 kr, moms fanns i detta fall på den begagnade varan då 25% är avdraget vid betalning. Vad jag förstår så är vissa av deras telefoner ej moms och vissa är med moms. Detta grundar sig helt enkelt i OM telefonen någon stans i ledet har varit såld till en privatperson, då försvinner momsen på varan. Rätta mig om jag har fel. 

 

Nu till min igentliga fråga. Hur bokför jag detta. Det utländska företaget ska ju inte redovisa moms i Sverige och har därför dragit av momsen på varan. Jag där i mot ska ju nu ändå redovisa momsen trots att jag inte betalt den. Har jag rätt så här långt?

Och hur bokför jag mitt köp? Vad behöver jag göra för att det ska bli rätt i hela ledet?

 

Med vänliga hälsningar Tobbe

Hej

Om inköpet är gjort från ett land utanför Sveriges gränser så skall du möjligen redovisa så kallad omvänd skattskyldighet (reversed charge). Det blir inte en moms som dras av utan enbart redovisas av informations skäl till skatteverket. Skulle dock behövs se hur fakturan/kvittot ser ut i detta fallet så om du kan ta en bild av den och bifoga så hade det varit önskvärt.

Mest troligt så skall du bokför inköpet på 2 271 kr (Summan du faktiskt betalat) på följande sätt.



/Joachim

 

Tack för ditt svar Joachim!

 

Jag har ännu inte fått något kvitto på köpet. Jag har haft kontakt med Refurbed om ett kvitto som i sin tur har kontaktat säljaren i Finland om att jag behöver ett kvitt. Jag borde få det vilken dag som helst, eller så ligger det i paketet med telefonen som jag fått på posten idag. 

Jag lägger upp kvittot här så fort jag har det tillhanda.

 

Mvh Tobbe

Hej!
Nu har jag fått kvittot. Tyvärr lite dålig kvalitet men hoppas du ser vad som behövs.
Han verkar inte någonstans ha tagit med avdraget han har gjort på priset. 

Redigerar och lägger till ny bild på kvittot då jag fick ett som ser annorlunda ut idag.

Screenshot_20240912-163500_Drive.jpg

Hej

Toppen du bokför betalningen enligt det förslag jag bifogade i mitt föregående svar.

/Joachim