Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Robert20
MEDLEM

Förlust värdepapper - hur bokföra korrekt med tidigare ackumulerad nedskrivning?

Jag har tidigare köpt värdepapper för 27 800 kronor och bokfört inköpet på konto 1350 (D). 

 

Innehavet blev längre än jag trodde, men jag har nu sålt allt för 6 600 kronor och tagit in dessa pengar på konto 1930 (D).

 

Förlusten på 21 200 kronor har jag bokfört på konto 8222 (D) och jag har samtidigt minskat konto 1350 (K) med inköpsbeloppet 27 800 kronor.

 

Så långt är det lätt och rätt - tror jag!? Men...

 

...eftersom jag haft aktien under flera år, har jag använt konto 1358 - "Ackumulerad nedskrivning" för att bokföringen ska vara korrekt vid tidigare årsskiften.

Jag vill dock nu "nolla" konto 1358, alltså bokföra en debit på de 19 200 kronor som jag tidigare bokfört där, nu när dessa aktier äntligen är sålda och jag kan/får dra av förlusten även i deklarationen nästa år. 


Hur bokför jag detta på bästa sätt?

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Robert

Jag kan hålla med dig om att början låter bra men hur du ska göra i fortsättningen och vilket som blir mest korrekt har varit svårt att hitta information om. Om någon annan användare i forumet har kunskaper om detta får ni gärna ge ett svar till Robert. Annars ber jag dig ta kontakt med din redovisningskonsult så vi inte snor ihop något som inte blir bra. 

 

God Jul /Tinna

Hej Tinna, 

 

Stort tack för din tid och svaret! 

 

Ok, då väntar jag med spänning för att se om frågan väcker svar hos någon annan kunnig inom området, annars får jag göra som du säger, och lyfta frågan till högre ort...

 

God Jul till dig också! 🎅

AnnicaL
CHAMPION

Hej,

Eftersom du gjort nedskrivningar tidigare år ska dessa återföras vid försäljningen. Det innebär att du för över det ackumulerade beloppet till konto 8222 också, så att det är minskar förlusten- kostnaden för nedskrivningen har du ju tagit tidigare år.

Således:

K1350 27800

D1358 19200

D1930 6600

D8222 2000

Hej Annica, 

 

Ett jättestort TACK för ditt tydliga och informativa svar! 

 

Aha, det var alltså på konto 8222 som jag snubblade i tankarna. Naturligtvis är det bara årets förlust som ska föras in där, för att bokföringen ska bli korrekt! För som du skriver har jag ju redan tagit de tidigare årets förluster i själva bokföringen. 

 

Men - hur blir det då med Deklarationen? Tidigare år har jag ju inte kunnat dra denna förlust i Inkomstdeklaration 2, eftersom jag inte hade sålt mina värdepapper. Istället fyllde jag i motsvarande belopp (som konto 8222) i ruta 4.7b på INK2S. Nu vill jag dock förstås ta hela förlusten på 21 200 kr i nästa Inkomstdeklaration. 

 

Men detta är kanske mer en fråga för Visma, att hela beloppet ska finnas i ruta 3.15 på INK2 nästa gång?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Nedskrivningen är inte avdragsgill som du gjort tidigare och det verkar som att du har beaktat det? Återföring av nedskrivning är inte heller skattepliktig så det är bara att bokföra det. Om du la nedskrivningen på konto 8270 så kan du lägga återföringen på konto 8280. Inte säkert att dessa konton tas upp korrekt i skatteberäkningen med automatik så det får du se till själv.

 

Förlusten på aktierna kan du kvitta mot vinster på andra aktieförsäljningar. Om du inte har några vinster på aktier så är förlusten ej avdragsgill tyvärr.

 

Konto 8221 är nog mer korrekt konto för aktieförlusten.

 

Mvh

 

Lovisa

Hej Lovisa, 

 

Stort tack för ditt svar och förtydligande! 

 

Ja, precis. Jag har tidigare år inte dragit av denna förlust i deklarationen, utan tagit upp det som en Skattemässig justering (ruta 4.7b på INK2S). Men i nästa deklaration vill jag förstås ta upp hela förlusten, eftersom jag nu sålt innehavet.

 

Ja, det stämmer. Jag har gjort en verifikation vid varje årsslut med: 

K1358

D8270

Så här behöver jag nog vara lite extra observant vid kommande deklaration, som du skriver!

 

Och som du säger, är det ju tyvärr bara mot andra aktieförsäljningar som förlusten kan kvittas mot. Denna förlust hamnar i "Aktiefållan" tills vidare, tänker jag.

 

Jag har tidigare skickat förslag till Visma om att Visma eEkonomi borde ha en plats för just Aktiefållan i programmet, men tills vidare får jag väl notera det på ett papper istället eftersom inte heller Skatteverket verkar vilja hålla reda på denna uppgift. 

 

Du har helt rätt; konto 8221 är mer korrekt, jag ska tänka på det framöver! 

 

Tack för hjälp och tips!