Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rbergarn
MEDLEM

Försäljning El

Hej,

 

Jag Har ett aktiebolag och kommer genom det äga och dels producera Sol El men även köpa el till en fastighet jag hyr ut. Hur skall jag skriva in El (som ändrar pris) som artikel i Visma?

Det kommer ju att var olika el pris eftersom det rör sog om ett rörligt avtal. Men hyresgästen skall stå för sin del av elen.

 

MVH

Roger

 

7 SVAR 7
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Roger! 

Jag kikade på detta på Konsumenternas Energimarknadsbyrås inlägg Sälja el, en givande läsning. Där beskriver dem att du kan befrias på kravet att betala moms för den el du säljer om beskattningsunderlaget inte överstiger 30 000 kronor under ett beskattningsår och jag skulle då vilja veta om detta gäller dig. Det blir olika artikelkonteringar beroende på om försäljningen blir momsfri eller ej. 

Återkom gärna så hjälper vi dig vidare där ifrån. 🙂 
/My 

Hej,

 

Såhär ser det ut.

Jag kommer sälja Sol El från en sol panels anläggning och enligt beräkningarna kommer det hamna mellan 25000-28000:- per år. Det skall alltså hamna under 30000:-. 

Sedan är det så att jag hyr ut den bostad som finns på fastigheten och den hyresgästen behöver ju då betala för sin elkonsumtion, det finns en slavmätare som visar hur mycket El som där förbrukas. 

Det blir alltså en försäljning till El leverantör och en del till en hyresgäst. dock skall det enligt beräkningar ej överstiga 30000:- på helåret.

 

/Roger 

Hej Roger,

 

Ok så eftersom ersättningen för din såld överskottsel inte kommer att överskrida 30 000 kr per år så hamnar du under gränsvärdet och behöver inte betala moms. Du behöver inte heller ansöka om F-skatt eftersom du varken bedriver näringsverksamhet eller utför ett arbete. 

 

Har man ett värde över 30 000 kr per år krävs att man är momsregistrerad och att man betalar moms. 

 

Du kan läsa mer om detta hos Skatteverket på länken Mikroproduktion av förnybar el och är du fortfarande fundersam på vad som gäller för dig så rekommenderar jag att du vänder dig till Skatteverket. 

 

Önskar dig en finfin dag och tack för att du är med och skriver i forumet!

/Tinna

 

Hej,

 

Ok, men eftersom jag har EL abonnemanget i mitt Aktiebolag samt levererar  El till den bostad som hyrs ut från det abonnemanget så kommer detta att synas i min redovisning inom aktiebolaget, så frågan är vilka konton skall detta redovisas på? 

Det kommer som sagt att vara mindre än 30000 men det kommer via inbetalning samt räkningsutskick att synas i min ekonomiska redovisning.

 

/Roger

 

Hej!

Du kan skapa artikeln i Visma eEkonomi genom att klicka på Försäljning - Artiklar - Ny artikel. Som jag förstår det blir detta en momsfri försäljning och du ställer då in artikelkonteringen på den nya artikeln med 0% moms så kommer detta att bokföras på korrekt konton. 

Du kan ändra priset manuellt när du skapar en ny faktura, vilket jag tänker är allra enklast för dig.

 

Mvh

Moa

Stämmer det att det blir momsfri försäljning?

Elen säljs ju inte vidare till ett företag utan till en hyresgäst?

Som hyr ett bostadshus av mig

 

 

MVH

Roger

 

@rbergarn 

Jag var inne och kikade på redovisa rätts inlägg om beskattning vid debitering av el, gas eller vatten. De skriver följande: 
"Skatteverket har i ett ställningstagande (180209, dnr: 202 54979-18/111) uttryckt en ändrad syn på momsbeskattning om debitering av el, gas eller vatten sker särskilt utifrån faktisk förbrukning vid uthyrning av fastighet. Det här betyder t.ex. att Skatteverket anser att det ska vara moms på el, gas och vatten när en privatperson hyr en bostad och fakturering sker efter faktisk förbrukning. Hyresvärden anses då sälja två olika tjänster till hyresgästen." 

 

Det är inte helt lätt att ge dig ett rakt svar måste jag säga. På skatteverkets hemsida En hyresvärds tillhandahållande av el, gas eller vatten; mervärdesskatt kan du läsa mer och jag tycker du ska höra av dig till dem om något skulle kännas oklart så det blir rätt och riktigt. 

 

Ha en fin torsdag! 
/My