Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linda df
MEDLEM

Försäljning av inventarie

Hej. Jag har försökt hitta en liknande fråga här men hittar tyvärr ingen som riktigt stämmer in helt på min så jag ber om hjälp. Vi har sålt en inventarie. Vi skickade en faktura på detta till köparen som betalade in fakturan. Inbetalningen bokades mot D1930 K1510. Nu när jag ska bokföra den vidare så blev det helt tomt i huvudet 🙂 Vi köpte den för 500 000 och säljer den för 300 000 ex moms så det blir en liten förlust.

K1240  500 000:-

D1249 158 327:-

D7974  41 673:-

D?  Kvarstår är 300 000:- (intäkten) Vilket motkonto ska denna bokföras mot. Förstår att den ska justeras mot det konto som intäkten är bokad mot men vilket? Hoppas någon förstår vad jag menar. Mvh Linda

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej, 

När du skapade fakturan så krediterades något intäktskonto samtidigt som 1510 debiterades, borde vara 300 000 kr i intäkt på det kontot. Du debiterar samma kontot med summan eftersom det inte ska ligga något på intäktskontot är du säljer en inventarie.

När du skapar momsrapporten för perioden kommer du få en differens på omsättningen på 300 000 kr. Du låter den differensen ligga kvar och skriver i textrutan på momsdeklarationen att differensen mellan omsättning och utgående moms beror på att du sålt en inventarie för 300 000 kr + moms.

//Carina

Linda df
MEDLEM

Tack så mycket för svar Carina. Hade redan gjort moms för perioden men skickar in en rättelse till Skatteverket med en kommentar och hoppas på att allt blir korrekt.