Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AWF___
UTFORSKARE

Försäljning av leasingbil

Har sålt bilen på KVD och fått pengar tillbaka. Bilen har alltid bokförts som leasing och har aldrig fått någon kontantinsats. Har heller inte använt dessa pengar som blev över nu för att stoppa in i ny bil. Alltså helt enligt tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/sald-leasingbil?topic-reply-list%5Bsettings%5D%5Bfilter...


Jag behöver bara veta hur intäkten ska bokföras. Det är ju ingen inventarie så 3973 känns fel. Någon som har förslag?

18 SVAR 18
Fd medlem
Inte tillämpbar

det är en reavinst .
Formellt äger du bilen när du säljer den och om du inte betalat något för bilen har du anskaffningsvärde noll i den stund keasingspärren släpps på fordonet och ska då redovisa betalningen du får som en reavinst.

Mikael Pettersson
AWF___
UTFORSKARE

Bilen löstes in hos finansbolaget där företaget inte varit inblandad i transaktionen. Vi har endast fått vinsten utbetalad. Framgår i länkad tråd.
Frågan var hur det skulle konteras, dvs vilket konto som skulle användas.
Har nu bokfört det på 3974.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är en reavinst oavsett

Mikael
AWF___
UTFORSKARE

Bilen har aldrig blivit köpt av ftg. Ingen insats, endast leasingavg. Du anser alltså att Victor i ovan länkad tråd har fel??
Jag citerar: "Har inte auktionsföretaget löst bilen i ert namn räcker det att bokföra beloppet som en vanlig intäkt."
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej AWF,

Är det du själv som stod som köpare av bilen?
I så fall är det en affär mellan dig och leasinggivaren och inget du ska bokföra i företaget.

Om inte kan du följa Victors tråd.

Ha en fin helg
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Glöm inte:
Den som varit avtalspart under leasingtiden går inte upp i rök, utan kan nog anses ha med nästa led att göra eftersom mervärdet skapats under avtalstiden.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Såld leasingbil - eEkonomi.

Jag har läst många trådar om försäljning av leasingbil men behöver ändå hjälp!

Vi har sålt via kvd (auktionsbolag) fått en avräkning som ser ut som följer;

Försäljningspris 325500

moms ingår 65100

Avdraget belopp provision etc. 10001

Överfört belopp till leasingbolaget totalt 315499:-

Hur konterar jag denna händelse? Moms är inte avdragsgill på försäljning så någon moms blir det inte men hur konterar jag...

Vi kommer få en slutfaktura från leasingbolaget total resterande skuld 357957:- minus vad kvd betalat blir 42458:- det kommer jag få en faktura på från leasingbolaget är halva momsen avdragsgill här?

Jag har inget liggande på något förhöjd leasingavgift el. dylikt så det är konto 5615 som gäller men vilka konton bokar jag mot och kan jag boka halva momsen på fakturan från leasingbolaget??

Tack snälla för lite info.,







Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Ovan i tråden finns lite information om regler. I en annan tråd Bokföring av såld leasingbil + nyinförskaffad leasingbil, finns exempel på bokföringskonton att använda vid försäljning. 
Tyvärr har jag annars svårt att hitta information vad som gäller när du säljer en leasingbil.

Ge gärna lite mer information om det är du som företag som först köper den och sedan säljer den, eller om du som anställd får köpa den och sedan sälja den. Eller om du är företagare men privat köper och sedan säljer den. Eller får du sälja den direkt utan att behöva lösa ut den först? 

Kontakta gärna Skatteverket vad som gäller regelmässigt och ta kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig vidare med själva bokföringen. När du får ett svar så får du gärna dela med dig här så kan fler ta del av det! 🙂

/Sanna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi som företag AB säljer bilen via kvd utan att först lösa ut den, lösen sker när kvd har sålt bilen. Men jag kontaktar en redovisningsbyrå för att få till hur jag bokför. Återkommer med besked när jag fått detta.

/Marie

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej, jag återkopplar till denna tråden då jag fått hjälp med hur konteringen skall blir;

Företaget har sålt en leasingbil via kvd, alltså en förmedlare.

Kvd har betalat in direkt till leasingbolaget 315499:-  summa vad de har fått för bilen minus deras tjänst och provision, jag har fått en avräkning från Kvd som säger 325500:- avdrag 10001 förmedlingstjänst enligt faktura från Kvd som jag också mottagit-överfört belopp 315499:- jag har också fått en slutfaktura från leasingbolaget på 36103:- då inte inbet. från kvd täckte vad bilen hade kvar på leasingavtalet (alltså en förlust).

Jag bokför detta i 2 olika moment.

1. Inbetalning från företaget till leasingbolaget enligt deras faktura.

1930 kredit 36103:-

1240 debet 36103:- ( här kan man använda ett lagerkonto också om man vill)

2. Avräkningen från KVD

1240 debet 315499:- (det som kvd fört över till leasingbolaget)

1240 kredit 351602:- (totala summan av företagets inbet. och kvd ́s överföring)

2641 debet 2001:- (moms på fakturan från kvd för deras tjänster)

5619 debet 1050:- (kostnad rekonditionering enl. kvd faktura)

6990 debet 6950:- (kostnad provision enl. kvd faktura)

7974 debet 26102:- (förlust vid avyttr)

/Marie


Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag en skuld som uppkommit vid försäljning av en leasingbil?.

Har sålt min leasingbil via KVD i förtid. Eftersom jag haft den under en kort tid var skulden större än vad jag fick vid försäljning. Jag hade tidigare visma enskild firma men har bytat till Eekonomi. Har bara registrerat leasingavgift löpande innan så den ligger inte registrerad i programmet. Hur ska skulden registreras samt avgifter för försäljningen som drogs direkt från summan KVD sålde den för? Jag har alltså fått en avräkning från leasingföretaget med en restskuld som ska avbetalas under en längre tid.
AWF___
UTFORSKARE

Hejsan!
Jag har som ovan MarieN, sålt min bil igen (jag är ju trådstartare :-)) Men gått med vinst.
Alltså inte fått någon slutfaktura från finansbolaget utan mer en avräkning som slutar på noll.

Så med samma bokföring som ovan men med vinst; hur bokför jag kvd's avgifter?

**Uppdatering**
Men med gnugg av geniknölar gick det bra ändå. Gjorde enligt ovan från punkt 2 och satte sedan vinsten mot konto 3974
Tack för bästa forumet

Hejsan!'

Nu fortsätter denna lilla följetång. Lösningen och föreslagen bokföring ovan medför ett negativt saldo på 1240 vilket inte känns rätt. Vad gör man med den diffen? Den diffande delen motsvarar kvd's provision. Försökte lägga in en leverantörsfaktura på detta men det blev inte alls bra... Den går liksom inte att matcha mot 1240...

Hej @AWF___

 

Har klurat på hur vi råda dig att bokföra detta. Det vore bra om du ville speca upp exakt hur du har bokfört från början så blir det enklare att ge ett råd. 

 

Välkommen!

/Tinna

Vi har bokat enligt ovan och det var ganska enkel lösning på diffen som uppstod på 1240; vi bokade den som vinst. Fick hjälp av en redovisningskonsult 🙂

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

vi har sålt vår leasingbil till en bilhandlare. Han löste ut bilen hos leasingbolaget för 31 203 kr inkl moms

6 241 kr och satte på vårt konto 43 797 kr. Hur bokför vi det?

 

Tack på förhand

Margareta 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, vore evigt tacksam för hjälp med hur jag ska kontera följande

 

Tjänstebil är såld till handlare och jag har blivit ombedd att fakturera handlaren överenskommet pris plus moms. Hur bokför jag transaktionen? Dessutom har jag ett saldo på 22.500 kr på konto 1721 "förutbetalda leasingavgifter" i balansräkningen. Bokar jag bort det i samband med försäljningen och mot vilket konto?

 

 

Ny tjänstebil är beställd men den kommer första nästa år så där är inget att bokföra ännu. 

Hej @Fd medlem 

Det är inte helt lätt att svara på din fråga ska jag erkänna. Vi har tråden Bokföring av såld leasingbil + nyinförskaffad leasingbil som hänvisats till i denna tråden innan, den ger iallafall bra exempel på konton vid försäljningen. Men sen blir det lite svårare eftersom mycket beror på hur avslutet av leasingen har gjorts. Har du köpt ut bilen från leasingföretaget och ska sälja den vidare? Har du bokfört det inköpet och med vilka konton? Hanteringen av leasing-avslutet har olika påverkan på momsen och jag tycker faktiskt du ska vända dig till en redovisningskonsult i frågan så allt blir rätt och riktigt gjort, hjälp med att hitta en byrå kan du få via vår sida Hitta redovisningsbyrå.
Finns det andra användare i forumet som har bra koll på situationen så är det såklart välkommet att flika in här. 🙂 

Lycka till! 
/My