Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

userida
MEDLEM

Försäljning begagnad bil EU

Hej!

Jag har ett AB, en bilfirma där jag säljer begagnade bilar, oftast till privatpersoner inrikes.

Nu har jag dock fått en kund från Slovenien som vill ha en Audi jag har till försäljning. Jag blir superosäker på allt från vad som gäller med moms, till hur kundfakturan skall se ut.

Bilens pris är 230 000:-. Den är inte en momsbil utan den har ägts av privatpersoner.

Fråga 1.

När jag gör en kundfaktura utställd till bolaget i Slovenien, så måste jag ändra till momskod 0 då bilens pris är 230 000. men per automatik står där ju jämte momskoden nu konto 3051. Detta känns som att det bör stå något annat där?

Fråga 2.

Vad gäller med momsen? finns där någon moms i detta fall? enligt min bedömning bör det inte finnas någon moms.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Du kan läsa mer om hur försäljning av begagnad bil hanteras här. Tänk på att en begagnad bil kan räknas som ny i vissa sammanhang, vilket du kan läsa mer om i länken.

 

Där säger dem att om man säljer en begagnad bil till en icke beskattningsbar person, tex privatperson eller företag utan VAT nummer, så skall det redovisas som en svensk försäljning om man skulle tagit ut moms på försäljningen i vanliga fall. Om det är momsfritt så skulle jag säga att det antagligen bör redovisas i ruta 42, men det får du nästan dubbelkolla i sådana fall. 

 

 De säger också att om man säljer till ett företag inom EU så skall det redovisas i ruta 35 och vara momsfri försäljning. Detta är under förutsättningen att företaget angett sitt VAT nummer. Så med största sannolikhet så behöver du ändra din momskod för konto 3051 ja, frågan är bara vad som passar dig i ditt fall. 

 

Sista scenariet är om du använder vinstmarginalsbeskattning och företaget du säljer till också tillämpar det så kan det vara så att man får lov att tillämpa detta även i denna försäljningen. 

Mitt råd är att du kontaktar Skatteverket för att få mer råd kring hur denna försäljningen bör redovisas rent momsmässigt för att få det korrekt. Du är välkommen att återkomma när du fått svar om du behöver mer hjälp hur det skall bokföras.

 

Ha det fint!

/ Josefine