Hej,
Vi har ett negativt saldo på följande konton. Samtliga är områden som vi har betalda sedan tidigare.
Hej
Gällande de två första posterna är frågan om betalningarna av de upplupna semesterlönerna och skatterna bokförts mot 2920 och 2940?
Om inte så bör detta rättas så skulderna nollas i samband med att betalningen av dessa gjordes.
Gällande summan på 2990 så skall den vändas tillbaka på första dagen i året efter den bokförts så du behöver ta reda på hur den har bokförts och sedan lägga in en manuell kontering på motsatt sätt
2990 Debet
Intäkts eller kostnadskonto i kredit.
/Joachim
Hej Joachim,
Tack för ditt svar!
När jag kollar på löneutbetalningen i februari 2024, där de redovisade upplupna kostnaderna betalades ut så är dessa bokförda som;
2910: 48401
I denna utbetalning så avser 9554,40 av beloppet konto 2920. Ska denna post då korrigeras?
Avseende 2940. Ska detta då bokföras i händelsen på skattekontot för arbetsgivaravgift avseende februari, eller hur hanteras den bäst?
2990: Vid utbetalning så bokfördes betalningen mot konto 6420 år 2024. Året 2023 mot konto 6530. Ska jag då vända på dessa, så jag tar 2990 debet och exempelvis 6420 kredit ?
Hej
1. 2910 låter som ett konstigt konto att använda sig av vid en löneutbetalning om det inte är en upplupen lön vill säga.
Ja om de 9 554,40 är en del av den utbetalninen så skall den summan korrigeras och konteras mot 2920 istället.
2. Det stämmer att det är vid konteringen av skattekontot detta skall hanteras.
När den summan/Summorna om det är både personalskatt och arbetsgivaravgift det avser så bokör du dessa poster på detta sätt
1630 Skattekonto Kredit 3001,99
2940 Debet 3001,99
3. Det ser helt korrekt ut med konteringen
2990 Debet - 6420 Kredit
/Joachim
Hej igen,
Tack för din snabba återkoppling.
1. Såg när jag dubbelkollade att det skapades två verifikationer, detta är något som skapas automatiskt med lönekörningen i eekonomi. I den första ligger upplupna löner på debet och i den andra på kredit. Så det kanske stämmer då.
2. Den slutliga verifikationen ser ut enligt nedanstående för februariutbetalning, om jag inte är ute och cyklar så är det i denna som jag bör justera med 2920 och 2940? Se gärna bifogad bild.
Det ser lite snurrigt ut på bilden. Är det så att 7285 och 7082 istället bör vara 2920, eller åtminstone en del av dem, eftersom totalen av 7285 och 7082 är större än kredit på 2920.. 2940, ska den gå rakt mot 7510?
3. Toppen - tusen tack! Uppskattas stort 🙂
Hej
Det är inte själva utbetalningen du bifogat där utan lönekörninsverifikationen.
Den verifikationen du letar efter är den som är bokförd
1930 Bank Kredit
2910 Upplupna löner Debet
men den betalningen borde i så fall vara på beloppet 48 401 + 9 554,40 + 3001,99 för att det från det tidigare år skall vara med i den.
Är den semesterlönen utbetald verkligen? Man kan ha sparad semester och då skall skulden ligga kvar om den inte är uttagen.
Joachim
Yes, är inte 48401 totalen av utbetalda löner, alltså inkl semesterlön, eftersom semesterlön mfl ligger på debet och upplupna som en total på kredit?
Det är utbetalt i sin helhet. Det är en anställd som har slutat, så det är inget som är sparat. Den verifikation som endast innehåller 1930 och 2910 får vi inte alternativet att justera, vi kan endast reglera lönekörningsverifikationen. Har du några tips om hur vi kan lösa det hela?
Semesterlönen som betalades ut var högre än det som först beräknades till upplupna. Korrekt är att 7285 ska krediteras med de 9554.
Osäker på 2940 avseende sociala avgifter. Detta visas som en total i verifikationen över flera anställda. Är det en kombination av arbetsgivaravgifter och personalskatt, eller är det enbart 7510, arbetsgivaravgifter?
Hej
jag vågar inte svara på vad exakt det avser. Borde finnas underlag för det från bokföringen i året innan.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.