Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Glömt boka om moms från 2650 till 2012 - eEkonomi

Har enskild firma och betalar årsmoms.Inser nu i efterhand att jag vid bokslutet (för 2018) glömt att nolla kontot 2650. Enligt visma bör man boka om skulden till 2012, enligt följande:10000:- 2650 D10000:- 2012 KOch sen när momsen betald10000:- 1930 K10000:- 2012 DHur gör jag nu? Har alltså inte bokfört årsbetalningen av moms som jag gjorde maj månad. Måste jag in och rätta föregående års balansräkning eller räcker det att nolla kontot 2650 detta år enligt ovanstående?
4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

När/hur betalade du momsen? Eller var det moms tillbaka?
Rättelser gör man i redovisningen när man upptäcker felet, därför får du göra ombokningen av momsen där du är nu.
Gör enligt den första bokningen du visar ovan så har du nollställt 2650.
LW -60
UTFORSKARE

Om du har en summa på 2650, som du betalade i maj, bokar du upp det datum du betalade momsen:

Kredit: 1930 - summan du betalade ut
Debet: 2650 - och då ska momsskuldkontot bli tomt

Resultatet i slutänden blir detsamma som du har beskrivit själv.

Mvh Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack! Varför ska man överhuvudtaget boka om momsen i första läget till 2012? Syftet med det?

Som jag kan se det så var den ombokningen endast relevant när årsmomsen ingick i slutskattsedeln för den enskilda näringsidkaren. När det i dag ligger separerat så går det alldeles utmärkt att hoppa över den bokningen om man inte har med skattekontot i redovisningen.