Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

julia_wik
MEDLEM

Har lagt in fel artikelkontering i artiklar, nu är resultaträkningen fel!

Hej,

 

Jag har råkat skapa artiklar med fel artikelkontering! Driver ett konsultbolag och ska bara fakturera tjänster.

 

I resultaträkningen står det nu att vi har haft försäljning av varor 25% moms. Hur kan man lösa detta? Och behöver jag även korrigera våra momsdeklarationer till skatteverket?

2022-12-15_15-37-08.png

 

 

Jag har nu korrigerat artikelkonteringen så att den blir korrekt framgent.

2022-12-15_15-35-22.png

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Du kan göra en ombokning genom att tömma 3051 och lägga beloppet på 3041 istället. Därefter ser du till att konteringen blir rätt framöver.

 

Det ska väl vara 25 % moms även på tjänsterna som du säljer? I så fall så är ju momsdeklarationen rätt. Varor och tjänster separeras inte när du redovisar omsättning och moms till Skatteverket. Omsättning i ruta 5 och momsen (25%) i ruta 10 oavsett om det är vara eller tjänst.

 

//Carina

Tack! Gör jag detta med en verifikation?

 

När jag skriver in 3051 och beloppet så lägger Visma automatiskt till en till rad med moms nämligen. Ska jag plocka bort den raden och bara lägga över beloppet från 3051 till 3041?

Hej,

 

Rättelsen gör du som en manuell verifikation. De automatiska momsraderna tar du bort eftersom du endast ska byta intäktskonto.

 

//Carina