Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pelpet
UTFORSKARE

Helt annan verksamhet

Jag har en fundering på vad som är smartast.

Mitt företag är idag aktivt inom juridik och utbildning. Men nu funderar jag på att sälja sporttjänster också. Alltså totalt orelaterat till mitt nuvarande företag. 

Jag fattar ju att jag kan göra det genom mitt nuvarande företag och jag har registrerat en annan domän för verksamheten, men tänker att det kommer att se rätt oseriöst ut på kvittona som mina kunder får. Organisationsnumret måste ju stå där och tjänsterna kommer att kunna betalas med friskvårdsbidrag.

Jag funderar på hur man hanterar det här på ett smart sätt.

Att testa om produkten faktiskt är säljbar kan jag ju göra i mitt nuvarande företag. Jag antar att jag kan skriva någon om att "Sport & Friskvård är en underverksamhet till Juridikföretaget AB" och smeta dit en stor sport-och friskvårdslogga, och det kommer igång och går bra så startar jag helt enkelt ett nytt aktiebolag för det. Då slipper jag skaffa ett nytt aktiebolag, ny bank, ett till bokföringsprogram och kan hantera det som ett affärsområde i mitt företag.
Eller är det normalt att blanda helt orelaterade verksamheter på det här sättet? Tänker också att det är smart att sprida risken, ifall någon av verksamhetern skulle drabbas av en sinkadus och haverera så konkursar inte båda bolagen. 

Tar gärna emot smarta tips och råd.

Jag har också en enskild firma som ligger passiv, men vill helst inte ha in några intäkter där utan vill ha dem i aktiebolaget.




7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Du bör registrera det som förr hette bifirma för den nya verksamheten om du driver båda verksamheterna i samma AB, nu heter det särskilt företagsnamn. Dessvärre kan man inte i eEkonomi ha olika fakturamallar med olika loggor för olika verksamheterna, då om du ska fakturera båda kanske du kan skapa en gemensam logga och i text ange båda verksamheterna. 

Utöver det särskilda bolagsnamnet ska du göra tillägg hos SKV med rätt SNI-kod för den nya verksamheten så att momsregistreringen omfattar båda. 

Pelpet
UTFORSKARE

Stort tack! Hade faktiskt ingen aning om att man kunde registrera ett särskilt företagsnamn. Men det verkar ju vara helt rätt sätt att angripa problemet - iallafall tills jag har fått så stor volym i den andra verksamheten att jag vill separera dem för att minska risker. 

Tanken är att den nya verksamheten ska sälja till privatperson i en webb-butik eller på en webbsida. Jag har inte läst på riktigt hur man gör det ännu men jag antar att man har en betalningsleverantör som sedan på något sätt för över pengar till mitt företag tillsammans med ett bokföringsunderlag. Därmed behöver jag aldrig kontakta slutkund.

Enligt skatteverket (SKVFS 2014:9 7 kapitlet 1 §) ska ett kvitto innehålla följande uppgifter:

  • Företagets namn och organisationsnummer eller personnummer 
  • Den adress där försäljning sker 
  • Datum och klockslag för försäljningen 
  • Löpnummer för kassakvitto ur en obruten stigande nummerserie 
  • Kassabeteckning 
  • Artikelnamn och antal varor som sålts 
  • Benämning på tjänster och antal tjänster som sålts
  • Försäljningsbelopp för varje slag av vara eller tjänst inklusive mer-värdesskatt och totalt försäljningsbelopp för kunden att betala 
  • Den mervärdesskatt som belöper på försäljningsbeloppet 
  • Mervärdesskattens fördelning på olika skattesatser 
  • Betalningsmedel

 

Jag antar att jag då anger mitt särskilda företagsnamn som företagsnamn på kvittot?

Finns det något skäl att ha kvar min enskilda firma när jag har ett aktiebolag? Den ligger helt passiv och jag har svårt att se något skäl till att jag skulle vilja ha in pengar i den enskilda firman. Mitt aktiebolag är en bisyssla och jag har löneintäkter från min primära arbetsgivare så tar jag ut lön i den enskilda firman så kommer det att generera skatteutgifter till största delen. Överskottet i aktiebolaget tar jag istället som utdelning.

Hej

Det stämmer att du anger det företagsnamn som gäller för just den försäljningen som kvittot/fakturan avser.

Har du inte har någon verksamhet kvar i den enskilda firman så bör du inte göra något i den. Spelar dock inte så stor roll om du har den vilande eller väljer att helt avsluta den. En fördel med att ha den vilande är att du kan enkelt starta upp den igen vid behov.

/Joachim

Tack, då är jag helt med på hur det fungerar. Två olika företagsnamn för samma juridiska person helt enkelt och jag kan använda olika namn i olika tillfällen.

Det jag funderar på med den enskilda firman är mest vad jag möjligetvis skulle kunna ha för nytta av den när jag ändå har ett aktiebolag? Jag har sparat den just för att jag tänker att den kanske kunde vara bra för något men jag kan inte riktigt komma på vad som skulle vara bättre att göra i firman än i aktiebolaget. Finns det någon som har en idé?

Hej

Ser inte någon förtjänst i att ha kvar den enskilda firman om ingen verksamhet alls skall bedrivas i den Enda anledningen till att ha kvar den är om det finns planer på att starta upp en sidoverksamhet (En helt annorlunda verksamhet) som drivs genom den enskilda firman. 

/Joachim
 

Tack, då är vi två som gör samma bedömning. Då får det nog bli avveckling av den enskilda firman. Sidoverksamheter tar jag hellre genom aktiebolaget, ser bara fördelar med det. Jag kan använda pengarna i aktiebolaget till investeringar i ny verksamhet, ta ut vinster som kapitalvinst, använda aktiebolagets administrativa och ekonomiska infrastrukur och slippa ha ansvaret på mig personligen om något skulle haverera. 

Hej

Kan enbart instämma i det du skriver. Skulle personligen valt samma väg.

Lycka till med verksamheten och välkommen att höra av dig om fler funderingar skulle uppstå.
Önskar dig en fortsatt fin fredag och en trevlig helg när vi kommer så långt.
/Joachim