Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Behruz
UTFORSKARE

Hjälp med att bokföra en faktura

Hej

Jag bokför faktura men jag är osäker om den är korrekt:

 

1930 D 9305kr 

6050 D 1444.3kr

2641 D 361.08kr

3052 K 9920kr

2621 K 1190kr

Behöver svar om verifikationen är korrekt

 

Bifogar fakturan också

 

fakturafaktura

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

1930 D 9305,00 

6050 D 1444.30

2641 D 361.08

3740 K   0,38

3052 K 9919,64

2621 K 1190,36

 

Om du vill ha det rätt med ören och enligt fakturan.

 

Sen förstår jag inte riktigt varför avdraget på 13% görs på bruttobeloppet 11 110 när det påförs 25% moms men det är ju en annan sak.

 

MVH

RoffaK

Tack

 

Anledningen till varför jag ställde frågan var att vid beräkningen enligt nedan får jag fel siffror.

 

Netto försäljning 71556kr -(minus) Kassa netto 28986kr = blir 42570 kr. Fast det borde bli 39895kr enligt totala försäljningarna i form av fakturor. (Fakturorna ser likadana ut som jag bifogat exemplet ovan.) Alltså om jag summerar samtliga fakturor för månaden blir det 39895kr , och när jag drar av kassa netto från försäljningen netto, blir ett annat belopp(42570kr) 

Eller ska man inte alls kontrollera att siffrorna stämmer på det här sättet? 

 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Det är lite svårt att hänga med på vad det är du behöver ha fram från ditt ekonomiprogram men först och främst vill jag nog ändå slå ett slag för att du lägger in dina fakturor i programmet och låter programmet bokföra åt dig istället för att göra verifikationerna manuellt. Tror det skulle underlätta för dig och spara mycket tid = pengar 🙂

 

Behöver du se en sammanställning som visar intäkter eller kostnader så kan du se det genom att du skriver ut en resultatrapport.  Bokföringsmässigt så har du har fått korrekt svar från Roffak men om vi har missförstått din fråga så hör gärna av dig så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. 

 

/Tinna

 

 

Hej

Det var bara någon som sa att jag bör få rätt siffror om jag beräknar det på det sättet. 

 

På tal om att göra verifikationer manuellt-  Finns det framtid för det? Är det meningslöst att lära sig göra verifikationer manuellt? Att lära sig massor av kontonummer mm...

Hejsan, @Behruz !

 

På frågan om manuella verifikat: det kommer ju alltid att finnas, för att ta bort en sådan funktion vore mindre bra, för att uttrycka sig milt. I och med att man använder reskontror och betalfiler eller andra betallösningar som automatiserar processerna och att det finns e-fakturor åt bägge håll så går ju mer och mer med automatik. Automatiken är bra till en viss del. Det är ju alltid en människa i bakgrunden som måste lära programmet att göra rätt. Talar man om för bokföringsprogrammet hur det skall uppträda i vissa givna situationer och gör det på rätt sätt, kommer också automatiken att blir korrekt och du vinner mycket tid. Att lära sig en massa kontonummer utantill är overkill för måste du hitta ett konto finns siten www.bas.se där du kan ladda hem en kontoplan att kika i. Man sitter aldrig aktivt och tvingar sig komma ihåg konton,  man kommer ihåg de man kommer ihåg, that's it.

 

Vad som däremot är bra att lära sig är uppdelningen av kontoplanen. Kontoplanen är indelad i två delar:

  • Balansräkning (visar tillgångar och skulder)
  • Resultaträkning (visar intäkter och kostnader)

Balansräkningens konton:

  • 1000 - 2999:
  • 1000 - 1999 = tillgångarnas konton
  • 2000 - 2999 = skuldernas konton

Resultaträkningens konton:

  • 3000 - 8999
  • 3000 - 3999 = intäkternas konton
  • 4000 - 8999 = kostnadernas konton (sanning med modifikation)

Det här betyder att bara du vet att du har en kostnad och behöver hitta ett vettigt konto, kan du utgå från konto 4000 och nedåt. Det här minskar sökandet.

 

Du kan också minska sökandet ytterligare genom att lära dig att:

 

4000 - 4999 tillhör verksamhetens direkta kostnader

5000 - 5999 använder man till olika lokalkostnader, förbrukningsmaterial, resekostnader och reklam

6000 - 6999 är telefon, försäkringar, konsultarvoden, inhyrd personal

7000 - 7699 tillhör personalen etc

7700 - 78xx tillhör nedskrivningar och avskrivningar av inventarier (anläggningstillgångar)

7900 - 7999 övriga rörelsekostnader

8000 - > här ligger finansiella grejor såsom räntor, valutadiffar men även årets resultat

 

Så när du har ett hum om vad det är för typ av kostnad eller intäkt du har, så med ovanstående i huvudet får du en förståelse för hur tänket är upplagt och du hänger bättre med på var någonstans, i vilken kontoklass, du ska lägga en post du har framför dig. Det finns några konton som heter likadant men som ligger på olika ställen i kontoplanen, men med den här informationen kan du dirigera dig rätt.

 

Ber om ursäkt om det här blev lite nördigt...

 

Mvh Lena

Hej Lena!

 

Tack för att du tog din tid för att skriva allt det här, jag känner att jag måste skriva ut texten om kontoklassen för att spara den som lathund, samt kolla lite mer på andra kontoklassen som finns. 

 

Men det är bra att bokförare/redovisningskonsulter kommer behövas framöver också om jag förstått det rätt.  

 

Trevlig helg!