Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sebsongs
MEDLEM

Hjälp mig förstå avdrag för tjänsteresor i enskild firma!

Hej!

Jag har sökt vitt och brett efter klar och tydlig information om vad som egentligen gäller för tjänsteresor i enskild firma. Jag skulle vilja ha en tydlig kalkyl över vilka avdrag jag får lov att göra och vad mina effektiva kostnader i företaget faktiskt blir. Men alla förklaringar jag hittar verkar anta att man förstår vad traktamente är och hur skattereglerna fungerar. Kanske är jag bara korkad! 🙂

Jag har en tjänsteresa som jag ska göra i Maj 2025 som jag skulle vilja ta som exempel:

Jag ska på en mässa i Berlin, Tyskland och min enskilda firma ska betala för resan. Detta innebär ju en mängd kostnader:

• Flygresa till och från Berlin.
  • Hotell.
  • Avgift/inträde för mässan.
  • Eventuell kost.

Jag kommer flyga till och från Berlin och övernatta 3 nätter på hotell. Det kommer att bli 4 heldagar med andra ord. Jag har sett att utlandstraktamentet för Tyskland är 774 kr per heldag. Men vad innebär detta rent konkret och vilka kostnader är det tänkt att täcka? Är det bara boende eller är det kost också?

Säg till exempel att mitt hotell kostar 1000 kr per natt inkl. frukost. Får mitt företag då ersättning för 774 kr per natt och mitt företags effektiva kostnad per hotellnatt blir 226 kronor? Eller är det på de 774 kronorna som jag inte ska betala någon moms? Det är här jag går bet på hur det egentligen fungerar. Vad blir företagets faktiska utgifter?

Jag har också sett att man måste dra av för inkluderad frukost, och om jag förstår rätt minskar det på ersättningen?

Ingår resan också i dagtraktamentet, eller söker jag ersättning för den separat? Säg att jag betalar 2000 kronor för flygbiljetter till och från Berlin - hur mycket av detta blir ersatt? Eller kan jag endast dra av momsen på flygbiljetterna? Och vilka avdrag kan jag göra för resor med lokaltrafiken när jag är i Berlin?

Jag läser också om skattefria och skattepliktiga traktamenten, och här blir jag också mest förvirrad. Vad avgör om det är skattepliktigt eller inte? Hur påverkar det mig som egenföretagare? Många exempel skrivs också utifrån anställdas perspektiv, vilket också gör det svårt att veta vad som gäller för en egenföretagare.

Som sagt, jag tycker det är väldigt svårt att få klarhet i vad de effektiva kostnaderna för företaget faktiskt blir, då allting är bäddat in i luddiga termer och krångliga förklaringar. Så om ni kan bringa lite klarhet i detta så vore det en fantastisk hjälp för mig och kanske andra som är lika förvirrade.

Stort tack på förhand,

Sebastian

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Flyg, Hotell och inträde till mässan är bara att ta upp som kosntader. Ingen moms får dras av då detta sker utomlands. Detta skall inte ingå i traktamentet utan du bokför bara de faktiska kostnaderna för flygbiljetter, hotellkostnader och inträden.

Mat får du inte dra av för direkt utan du får instället ta ut traktamente och det är helt korrekt att fria måltider som t ex hotellfrukost skall räknas av från beloppet du kan ta ut i traktamente. 

Det som avgör om ett traktamente är skattefritt eller skattepliktigt beror på om du tar upp de exakta summor som skatteverket tillåter eller om du tar upp merän de fastställda beloppen. Då blir bara det godkända beloppet skattefritt och allt sopm överstiger det beloppet skall då beskattas. Samma regler gäller för företagsledare och anställda oavsett bolagsform.

Skatteverkets info om traktamente med schablonavdrag
https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/traktamenteochbilersattning.4.361d...

Skatteverkets sida med de godkända skattefria beloppen per land.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/traktamente/utlandstraktamente.4.2b54391...

Hoppas jag inte missat något och att detta gjorde det hela tydligare.

/Joachim