Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnnnaP
UTFORSKARE

Hur avslutar man en avskrivning?

Hej,
Avskrivningen (5 år) av företagets bil är klar och restvärdet är nere på 0. 
Min fråga är nu om jag behöver göra något i bokföringen för att avsluta avskrivningen? Ser att det finns ett alternativ i Visma som heter "Utrangera tillgång", är det något jag bör göra?
Vänligen

Anna

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Om bilen finns kvar i företaget ska du nu inte göra något mera. Utrangering innebär att bilen skrotas. Om den säljs använder du funktionen för detta, då ska anskaffningsvärde och ackumulerade avskrivningar bokas bort men så länge den finns kvar ska dessa stå kvar även om det bokförda värdet är 0. 

AnnnaP
UTFORSKARE

Tack snälla, för svar!
Ja, bilen finns kvar i företaget så då behöver jag inte göra något mer. Bra att veta! 🙂

AnnnaP
UTFORSKARE

Hej,
Det har uppkommit en följdfråga på ovanstående. Jag har gjort den sista avskrivningen och har ett redovisat värde på 0 kr  i Visma. Men i balansräkningen har jag ändå 1735 kr som anläggningstillgång. Hur nollar jag detta?

Kontoanalysen visar 123 000 kr på konto 1241 och 121 265 kr på konto 1249, så jag antar att det är här diffen ligger.
Avskrivning skarmdump.jpg

Hej!

 

Jag rekommenderar dig att ta ut huvudboken för 1241 och 1249 för att kontrollera vad det är som har gått snett, du kan behöva kolla i tidigare räkenskapsår också beroende på när felet skett. Det låter som att någon avskrivning har bokförts felaktigt, men det är viktigt att försöka hitta felet så du vet hur det skall korrigeras. Om det är så att någon avskrivning bokförts felaktigt så bör du kunna göra korrigeringen nu i bokslutet så att du får samma siffror på konto 1241 och 1249 samt får bokfört den sista avskrivningen som en kostnad. Tänk på att hänvisa till felet du hittade i verifikationstexten så det blir tydligt vad du korrigerar. 

 

Ha det fint!

Josefine

Mycket bra, nu blev det rä'tt. Stort tack!