Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag presentkort som jag tävlat ut?

Jag har tävlat ut ett presentkort i form av ett fotograferingspaket (fotograferingstid + papperskopior). Behöver jag bokföra detta? I så fall, hur?
20 SVAR 20
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Gäller det en enskild firma eller aktiebolag? bokför du enligt bokslutsmetoden (kontantmetoden) eller faktureringsmetoden?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Enskild firma och bokslutsmetoden!
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Eftersom ingen betalning gjorts så behöver det inte bokföras. Men om presentkortet är outnyttjat vid årsskiftet ska det specificeras i bokslutet som en skuld på konto 2421 i kredit. Som motkonto kan då konto 5960 användas i kredit. detta konto kan också användas som motkonto om vinnaren utnyttjar presentkortet före årsskiftet.

Hej kan man få ett förtydligande och konteringsförslag? 

Bokför enl kontantmetoden (förening ej momspliktig). Vi har i en tävling gett ut presentkort (flerfunktionsvoucher) om 500kr. 

Hur konterar jag "gåvotillfället" samt vid tillfället som presentkortet blir inlöst?

Hej

Då dt inte sker någon försäljning vid utlämnandet av presentkortet så konterar du det på följande sätt när det lämnas ut som pris.

2421 presentkort kredit 500
5960 Varuprover, reklamgåvor, presentreklam och tävlingar Debet 500

När vinnare sedan löser in presentkortet så bokför du detta på följande sätt
2421 Debet 500
3051 Kredit 400
2611 Kredit 100

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Jag har förlängt bokslut och presentkortet kommer gå ur giltighetsdatum innan nästa årsskifte, så det ska klara sig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gäller det även fakturametoden? Jag driver enskild firma med faktureringsmetoden och kommer också vissa gånger ge ut presentkort till mina kunder.
I samma fråga undrar jag hur jag ska göra med en faktura där kunden väljer att använda sitt presentkort.
Som det ser ut nu i mitt eEkonomi kan jag lägga in Presentkort som en artikel men jag kan inte dra av den summan på totalbeloppet som kunden ska betala. Hur gör jag?!
När jag skulle skriva en faktura nu senast, där kunden ska få avdrag med 200kr för ett presentkort jag gett denne, så fick jag räkna ut vad 200kr är i procent av en artikel denne köpt och sedan sätta en procentrabatt på den produkten för att det skulle bli 200kr rabatt på hela summan. Detta blir lite förvirrande och jag tycker fakturan ser "kladdig" ut eftersom jag måste skriva dit som en text att 200kr är borttaget från just den produkten.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Egentligen gäller samma sak så länge som presentkortet inte gäller en specifik vara. - I så fall ska nämligen omsättningen redovisas direkt vid försäljningen av presentkortet.

De presentkort som gäller för alla varor/tjänster kallas flerfunktionsvoucher och innebär att du redovisar försäljningen när presentkortet löses in.
Detta bokförs som en skuld på konto 2420.
När detta sen löses in debiteras konto 2420 och försäljnings- och momskonto krediteras.

För att ordna detta i Visma eEkonomi kan du precis som du säger lägga upp en ny artikel som du fakturerar utan moms. Dufår sen via Bokföring - Verifikationer justera så att fakturan bokförs mot konto 2420 istället för försäljningskontot.

Om du sen när du ska dra av detta lägger in samma artikel med minus 200 i antal och apris 1:- så dras 200 kronor från fakturabeloppet.
Även denna konteringen måste du sen gå in och justera i bokföringen. Detta debiterar nämligen ett försäljningskonto istället för konto 2420.

Återkom om du vill att jag förtydligar något.

Gå gärna in i tråden Presentkortsförsäljning - eEkonomi/Webshop och lämna en kommentar!


Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Har en liknande fråga.

Har en ekonomisk förening och bokför enl fakturametoden.

Har gett presentkort på 75 kr som gåva till alla som kom på ett styrelsemöte. Enl Skatteverket räknas dessa personer som anställda direkt eller indirekt så det räknas som skattepliktig förmån. Hur bokför man detta vid lämningstillfället resp när det utnyttjas? Presentkortet gäller i vår egen butik.
Per Nyquist
ANSTÄLLD

För själva presentkortet kan du använda samma konton som anges ovan i tråden.

Förmånsbeskattningen kan vara lite klurigare att lösa om ni inte betalar ut annan ersättning till mottagaren. Men det är mottagaren som ska förmånsbeskattas så det är inget som direkt behöver bokföras i föreningen. Däremot kan förmånen leda till personalskatt och arbetsgivaravgifter och då ska dessa bokföras.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen

Det konto som nämns ovan är 2420 Förskott från kunder, men jag har ju inte fått något förskott (gåvomottagarna har inte betalat något). Men jag kanske kan använda 2421 ej inlösta presentkort. Men den stora frågan är vilket motkonto jag ska använda? Kan ju inte använda 1930 eller 1910 eftersom det inte betalats in några pengar.

Hade vi köpt presentkorten och fått det på faktura skulle det bli 2440 lev.skulder (kredit) och 7699 övriga personalkostnader (debet) enligt nåt exempel jag sett som gäller skattepliktigt presentkort till anställd. Blir det i vårt fall då 2420/2421 och motkonto 7699 vid gåvotillfället? Vi betalar inte ut några andra ersättningar till dessa personer. Gränsen för krav på att skicka ut kontrolluppgifter är 100 kr/år och för arbetsgivaravgift 1000 kr/år enligt skatteverket så detta behöver jag inte tänka på nu.
När presentkortet sen utnyttjas blir det då 2420/2421(debet, 2611 moms (kredit) och 3051 försäljning (kredit)?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

I det läget kan du helt riktigt använda 7699 som motkonto vid gåvotillfället. Så om vi ska sammanfatta:

1. Vid gåva
2421 Kredit
7699 Debet

2. Vid utnyttjande
2421 Debet
3051 Kredit (förs exkl moms)
2611 Kredit (moms)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Företaget har köpt in 4 st presentkort som vinst i en säljtävling, hur ska de red....

företaget har köpt in 4 st presentkort som pris i en säljtävling. Nu sitter jag här med kvittot och hur ska jag redovisa det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokförs presentkort som delats ut på möte?.

Hej

Jag undrar hur man bokför presentkort som delats ut på ett årsmöte? Kostnaden ska gå på 7690.
Presentkortet gäller i vår egen butik och har alltså inte köpts in.  Behöver man ta hänsyn till att varorna som kan köpas för presentkortet är bokförda på konto 4000 och 2641 vid inköpet? 
Hade det gällt varor som delats ut hade man väl gjort en omföring från 4000 till 7690?
Hur hanterar man momsen vid sådana här tillfällen?

Hur ser konteringen ut i samband med att presentkortet delas ut resp när det utnyttjas?
Hur ser konteringen ut om presentkortet förfallit och inte blivit utnyttjat?

Vi bokför enl faktureringsmetoden.

Tacksam för hjälp
// Anette H
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Anette, jag tror att du hittar en del svar på dina frågor ovan men försöker även svara på dem nedan: 


1. Gällande bokföringen av utdelningen av presentkortet: 2420/2421 kredit 5960 debet
2. Om presentkortet gäller för hela butiken redovisar du försäljning när presentkortet löses in. Om presentkortet gäller en specifik vara ska omsättningen redovisas direkt vid försäljningen av presentkortet.
3. Om ett företag köper ett presentkort som sedan lämnas som gåva till en anställd får företaget inte dra någon moms. Dessutom belastas den anställde med förmånsskatt på presentkortets värde. 
4. Konteringen vid utdelning: 2420/2421 kredit 5960 debet. Vid inlösning: 2420/2421 debet 3051 kredit (försäljning exklusive moms) 2611 kredit (moms).
5. Presentkort som inte blir inlösta kan bokföras 2421 debet 3690 kredit


Du kan läsa mer i tråden Moms presentkort - eEkonomi. Om det istället skulle ha avsett försäljning av presentkort kan du kika på länken Presentkortsförsäljning.


Hoppas svaren var till hjälp, återkoppla gärna om det är något mer du undrar över.
Ha det fint!
/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen

Fick inte svar på hur man tar hänsyn till konteringen vid inköpet.

När vi köper in varor till butiken bokförs de på 2440 kredit, 2641 debet och 4000 debet. Eftersom jag nu ska använda ett annat kostnadskonto borde väl 4000 bokas bort men det kan jag inte se att man nämnt något om någonstans.

Du nämner att företaget inte får dra moms vid inköp av presentkort som ska ges som gåva. Betyder det att även 2641 borde bokas om för oss om vi väljer att ta det som gåva?  Vi har ju inte köpt in något presentkort utan skapat ett eget där man får plocka ut varor för 75 kr. (enl tidigare kontakt med Skatteverket behövde man inte ta upp för förmånsbeskattning om summan var under 100 kr/år men det kanske har ändrats?).

Kan man i vårt fall använda sig av konto 5960 oavsett vilka varor (till ett värde av 75 kr) som handlas för presentkortet?

Eftersom det tog väldigt lång tid att få svar på min fråga har jag bokfört utdelningen av presentkorten på 2421 kredit 7690 debet. Alltså står 2641 debet och 4000 debet kvar. Hur åtgärdar jag det? Om jag ska ta bort 4000 och ev 2641 har jag ju inget att motboka mot eftersom jag redan bokat upp på 7690.

Tacksam för svar snarast
// Anette
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej igen Anette,


I ditt fall så köper du in varor till butiken som du skriver ovan: 2440 K - 2641 D och 4000 D. Detta blir en kostnad för företaget.


Konteringen vid gåva/utdelning skulle kunna se ut: 2421 Kredit 5960 Debet. Jag tänker inte att 4000 ska bokas bort eftersom att inköpet av varor till butiken inte är något som försvinner bara för att du delar ut ett presentkort. Jag tänker att detta också blir en kostnad för företaget. 


Vid nyttjande så bokför du sedan det: 2421 D - 3051 K och 2611 K. Detta blir en intäkt för företaget. Detta blir som ombokningen för inköpet/kostnaden. I vanliga fall så hade du haft en kostnad för inköpet av varor samt en intäkt i form av försäljningen, vilket i stort sett hade tagit ut varandra (beroende på inköps-/försäljningspris). I detta fallet när du delar ut ett presentkort blir det en till kostnad för företaget.


I vanliga fall kan man säga att inköpet och försäljningen tar ut varandra (+ en vinst för att man kanske tar lite mer betalt när man säljer det). I detta fallet så tar inköpet och försäljningen ut varandra men att utdelningen av presentkortet utgör en till kostnad för företaget. Därför tänker jag att man inte bokar bort 4000 och 2641.


Ovan används konto 7699 som förslag vid utdelning av presentkort men 5960 - Varuprover, reklamgåvor, presentreklam och tävlingar ska fungera bra i detta fallet också. 


Om det är mottagaren som ska förmånsbeskattas så är det inget som ni behöver bokföra, som Per skriver ovan. Även om du kollat med Skatteverket så är då förmånsbeskattningen inget som du behöver tänka på eftersom det handlade om ett belopp under 100 kr.


Återkoppla gärna om du tänker annorlunda eller om det är något annat du funderar över.
/Theodor

Hej, har en liten fundering då jag håller på att försöka förstå mig på detta. Har haft en tävling med presentkort.
Fråga 1. Det här kontot 2421 vad för benämning bör man använda på det?
Jag har inte detta i mitt visma program och behöver lägga upp det.
Fråga 2. Vilken SRU kod skall man använda när man lägger in kontot 2421. Tack på förhand! 

Hej Storeowner,

Benämningen på detta konto är vanligtvis Ej inlösta presentkort, så rekommendationen är att du lägger in detta på kontot. På hemsidan bas.se» kan du läsa om vilka sru-koder som gäller beroende på ditt företags deklarationsform.

/Joanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen

Tack för bra svar.

/Anette