Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Aster Jewelry
MEDLEM

Hur bokföra Shopify?

Jag köper en tjänst (tror jag det räknas som) av Shopify, min webshop. Jag vet inte hur jag ska bokföra detta, företaget ligger i Kanada och jag betalar inte moms till dem. Om jag använder "Inköp av tjänst utanför EU" blir det automatiskt 25% moms.

4 SVAR 4
David Samuelson
UTFORSKARE

Hej Aster, jag bokför såhär. 100 kr är bara ett exempel, det är alltså kostnaden du betalar för din Shopify-prenumeration. 

 

KontoMomskodDebetKredit
1930 - Företagskonto 0100 kr
5420 - Programvaror21 (25%)100 kr0
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet4825 kr 
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %30 (25%)0 kr25 kr
Pamela J
MODERATOR

Hej,

 

Inköp av tjänst från land utanför EU bokförs med momskod 22 då köpet ska redovisas i ruta 22 i momsdeklarationen. Den omvända skattskyldigheten redovisas på konto 2645 (momskod/ruta 48) och 2614 (momskod/ruta 30). Om kontot "Inköp av tjänst utanför EU" är kopplat till momskod 22 kommer det bli korrekt redovisat.

Om du istället köper en tjänst av ett företag i ett EU-land så bokförs köpet med momskod 21 och samma omvända skattskyldighet som ovan redovisas. Mer om detta kan du läsa här:
Tips-om-bokforing/Inkop-av-tjanster-och-varor-inom-och-utanfor-EU 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag!

/Pamela

David Samuelson
UTFORSKARE

@Pamela J  Tack för att du förtydligar även för mig. Jag insåg att jag läste @Aster Jewelry s inlägg lite för snabbt. Shopify är förvisso ett kanadensiskt företag men fakturan som jag får av dem utfärdas i alla fall av deras irländska kontor. Därför borde väl jag ha bokfört korrekt?

 

Aster, det kan vara värt att dubbelkolla om du får en faktura från Shopifys irländska kontor du med.

Hej

Det stämmer att bokföringen du gjort är korrekt då betalningen gjorts till Irland.

/Joachim