Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokföra skuld i skattekontot?

jag är ny kassör i en förening. Jag har betalt löner och arvoden i december 2020. Av olika anledningar blev arbetsgivaravgifterna inte betalda förrän i mars 2021. Men jag behöver ju redovisa det som en skuld 2020. Hur ska jag bokföra det? Vilka konton rekommenderas att jag använder så att det blir rätt i bokföringen?

undrar Maggie

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

I samband med att löner och arvoden betalades ut i december så ska det ha bokats upp skuld för arbetsgivaravgifter och avdragen skatt på konto 2710 och 2730 (alt. 2731).

 

Om du hanterar skattekontot på samma sätt som ett bankkonto så brukar det bli lättare att stämma av och förstå vad som händer på kontot. Förklarar nedan hur jag gör:

 

1. Inbetalning till skattekontot bokförs D1630/K1930 oavsett vilka skatter jag tänker mig att pengarna ska täcka.

2. När månaden är slut tar jag ut ett kontoutdrag från skattekontot och bokför de transaktioner som skett på kontot, förutom själva inbetalningen. Avdragen skatt personal debiteras 2710, arbetsgivaravgifter debiteras 2730 osv, därefter en motkontering mot konto 1630.

 

I ditt fall när inbetalningarna till skattekontot har missats så bokar du enligt ovan, men eftersom du inte har ett positivt saldo på skattekontot så uppstår en skuld där. Den regleras när du gör inbetalningen.

 

Är du med på hur jag menar?

Tror att det finns en bra förklaring någonstans här i Forumet som Visma har lagt ut.

 

//Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för svar. Det svarade på min nästa fråga,  hur jag bokför arbetsgivaravgifter löpande. Jag har letat i forumet men inte hittat något svar. Jag ska göra som du föreslår.

Vänligen, Maggie

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Debet 7510 Arbetsgivaravgifter

Kredit 2731 Avräkning lagstadgade sociala avgifter

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort TACK!

Då gör jag så.

Vänligen, Maggie