Hej
Jag har tappat hur jag får till ett korrekt flöde på mitt skattekonto i Visma eEkonomi. Per idag använder jag löneprogrammet - då bokförs inget mot skattekontot. När jag sedan betalt arbetsgivaravgift + soc.avgifter bokar jag av den utbetalningen mot skattekonto (1630)
På Skatteverket bokas ju dessa av mot varandra där soc.avg + skatt är uppdelat på två poster vid arbetsgivardeklarationen som kvittas mot min inbetalning av en klumpsumma.
- Hur och när får jag till de två uppdelade posterna i 1630 (idag finns enbart utbetalningen inte deklarationen)?
- Eftersom jag uppenbarligen inte lyckats med detta 2023 - hur kan jag bokföra dessa i efterhand så 1630 ser likadant ut som kontot på Skatteverket?
Tack!
Du ska bokföra även själva arbetsgivardeklarationen D2710 och 2731 samt K1630.
För att rätta upp saldot på 1630 bokför du de transaktioner/arbetsgivardeklarationer som inte tidigare är bokförda. Helst ska du bokföra allt före 2023 års bokslut (om du ha kalenderår) så att saldot per 31/12 stämmer. Om du redan redovisat 2023 till Bolagsverket får du göra rättelsen på 2024 eftersom ett stängt och rapporterat år inte får öppnas igen.
Hej
Använder du integegrationen med skatteverket? Om du gör det skall skall de två posterna för personalskatt och Arbetsgivaravgift bokföras mot konto 2710 personalskatt och 2731 arbetsgivaravgift.
Använder du inte den integrationen så behöver man manuellt bokföra detta och konteringen av dessa två belopp blir då på följande sätt
2710 Debet (personalskatt)
2731 Debet (Arbetsgivaravgift)
1630 kredit (Summan av de två beloppen ovan)
Hoppas jag uppfattat din fråga rätt annars är du välkommen att återkomma.
/Joachim
Tack!
Så hur ska idealflödet se ut med eller utan koppling till Skatteverket? Per idag skapar jag lön i Visma lön (eller vad det heter), skapar arbetsgivardeklaration med datum 12:e, skickar in till Skatteverket, lägger in betalning. När betalningen är gjord matchar jag mot Uttag, Betalning till skattekonto (eller vad det står)
Kvar blir alltså avbokning mot konto fö är arb givaravg + sociala
OM jag nu skapar koppling - dyker alla poster upp på 1630 för matchning? Ska jag ändå göra som ovan (vilket ju sker i mitt vanliga kontoflöde) - försvinner posten i 1630 då eller måste jag manuellt ta bort dem?
Hej
Skatter skall du hantera på följande sätt. Det bokförs i 3 olika steg. Visar hur de tre stegen ser ut rent bokföringsmässigt.
1. Lönen betalas ut
1930 Företagskonto Kredit (Nettolön)
7220 Lön företagsledare Debet (Bruttolön)
2710 Personalskatt Kredit (Personalskatten)
7510 Arbetsgivaravgifter 31,42 % Debet (Arbetsgivaravgift)
2731 Avräkning lagstadgade sociala avgifter Kredit (Arbetsgivaravgift skuld)
När lönen bokförs så bokförs det upp skulder för skatt och arbetsgivaravgift.
2. Inbetalningen till skatteverket bokförs du sedan mot 1630 som tidigare
1930 Företagskonto Kredit (inbetalt belopp)
1630 Skattekonto Debet (Inbetalt belopp)
Detta flyttar bara pengar mellan ert företagskonto och ert konto på skatteverket.
3. Sedan drar skatteverket beloppen för skatt och arb avgift från skattekontot och bokföringen blir då på detta sätt
2710 Personalskatt Debet (Personalskatten)
2731 Avräkning lagstadgade sociala avgifter Debet (Arbetsgivaravgift skuld)
1630 Skattekonto Kredit (Summan av pesonalskatten och arbetsgivaravgiften)
Efter denna kontering är gjord så har skulderna för skatterna bokförts bort och saldot på skattekontot justerats med det betalda beloppet.
Om man skapar en koppling till skattekontot så hämtas alla poster upp som sker på skattekontot och kan bokföras på samma sätt som under kassa och bankhändelser. Skattekontot är ett bankkonto ni som företag har hos skatteverket och funktionen blir liknande som ert vanliga bankkonto.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack Joachim
Det där kan jag - utmaningen är att jag nu använder Lön Smart. Kan du beskriva steg för steg i Lön Smart eftersom det skapas bokföringsunderöag automatiskt, som matchas mot lön resp matchas mot Betalning till skattekonto. Kvar blir då soc.avg + skatt som ska bokas bort mot 1630. Jag hade önskat en naturlig matchningsprocess för detta också.
Om jag har automatisk matchning mot Skattekontot - vad sker efter de två stegen ovan - försvinner de på 1630 eller måste jag deleta dem (har läst om sådana utmaningar på forumet). När jag matchar i systemet på konto 1630 - vad gör jag det mot?
Hej
Ta en titt i de bifogade länkarna det är så automatiskt det går att få det. Det kräver dock att du har skapat kopplingen till skattekontot och importerat en SKV fil från skatteverket.
Matcha skattekonto mot arbetsgivardeklarationen.
Aktivera koppling till skattekontot
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.