Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Rikard
MEDLEM

Hur "lagar" jag tidigare års bokföringar?

Jag har tagit över som kassör i förening och bokföringen har svajat lite åren innan och nu försöker jag komma på hur jag rättar till "felen" så tydligt som möjligt...

år 2021 blev resultatet exakt 0, misstänksamt, vid undersökning hittar jag en kostnad 

4990 debet x sek

2200 kredit x sek

bokfört sista december. Jag tolkar detta som ett försök till balans i bokslutet.

år 2022 görs inget försök till balansera, resultatrapport ger dock förlust Y sek, men det bokförs inte som årets resultat utan blir kvar som en obalans

år 2023, resultat vinst Z sek som också bokförs korrekt i min mening

8999 Z sek

2099 Z sek

dock är ju bokföring i obalans Y sek från året innan

år 2024, resultatet från 2023 disponeras inte utan ligger kvar i #2099

några kostnader kvittas direkt mot #2200 vilket "dopar" resultatet

ingen bokföring av årets resultat, så nu är obalansen summan av åren 2022 och 2024

år 2025, går in med en obalans och de där udda omföringarna till #2200

vad nu? Jag vill ju inte ändra i tidigare års bokföring och rapporter som godkänts av föreningsmöten osv, så vad för konteringar kan man göra nu som styr upp detta, helst med belopp som går att hänföra (dvs inte bara slå ihop tidigare års obalans i nån klumpsumma och ta med som årets resultat eller så)

6 SVAR 6
LW -60
UTFORSKARE

Stackare, jag lider med dig!

Fråga: har du tillgång till några årsredovisningar på föreningen?

Mvh Lena

Rikard
MEDLEM

Ja, men det finns inga stämmobeslut att luta sig mot för detta om det är det du söker?

Det är tack och lov en liten och okomplicerad förening och beloppen stämmer med vad som finns på banken. Så det är liksom "bara" redovisningskontona som skulle behöva sträckas upp, som jag förstår det, jag är ingen ekonom såklart...

Kan man typ tänka sig gå via något 8-konto här tänker jag mig, hitta på ett 8998 "tidigare års resultat" eller nått sådant?

Hej

Är bokslutet för 2024 sammanställt och presenterat?

1. I eEkonomi så går det inte att få bort det ingående saldot på det beräknade resultatet utan att faktiskt gå in och göra bokföringen av resultatet i respektive år.
jag föreslår att du i året 2025 (Om året 2024 är rapporterat och klart) bokför om det ingående saldot på raden beräknat resultat på följande sätt för att få det utående saldot korrekt och så du kan få det rätt i framtiden. När sedan resultatet för 2025 bokförs så kommer det utgående saldot på raden beräknat resultat bli noll och rätt belopp kommer ligga på konto 2099

Förlust

2098 Debet
2091 Kredit

Vinst

2098 Kredit
2091 Debet

Sedan kan saldot på 2098 också justeras mot 2091 så allt samlas på det kontot. 

2. De händelser som tidigare trollats bort mot konto 2200 kan du vända tillbaka i 2025 så du justerar resultatet i 2025 åt andra hållet. Det kommer ge ett totalt sett korrekt resultat även om det redovisas i fel år. 

3. Saldot på konto 2099 kan du också bokföra om mot 2091 i 2025 så det flyttas från 2099 till 2091 för att få det utgående saldot på konto 2099 noll inför kommande år.

Dokumentera dessa ändringar med en förklaring till varför de görs.

Du får gärna bifoga en balansrapport för 2025 så jag får se hur den ser ut innan du gör dessa förändringar.

/Joachim

1. Jag förstår inte hur en sådan post 2098,2091 ändrar de totala tillgångarna, det är ju i samma kontoklass? Jag provade göra ett sådant verifikat men diffen (av beräknat resultat) blir oförändrad. Måste jag inte boka typ 8999,2091 för att öka på tillgångssidan, men då blir ju 8999 missvisande sen i slutet av 2025...

2. För att inte blanda ihop tidigare års utgifter med årets, kan man vända #2022 och något annat kostnadskonto, så att det i resulträkningen 2025 blir en post typ "4999 Borttrollande utgifter från 2024"?

3. OK

Hej

1. Efter lite mer eftertanke så måste det justeras i året där årets resultat inte har bokfört. Det innebär att du måste låsa upp och lägga in en bokföring av årets resultat i de åren som det saknas. Resultatet blir detsamma bara att det bokförs upp istället för att det ligger som ett beräknat resultat.

2. Vilket kostnadskonto du vänder bort det mot spelar inte så stor roll så vill du använda t ex konto 4999 så går det bra.

/Joachim

LW -60
UTFORSKARE

Jag tänkte så här:

Balans- och resultaträkningar i en årsredovisning (ÅR) bör vara lika med balans- och resultaträkningar utskrivna utan konton i bokföringsprogrammet. I och med att ÅR redan är bestämda, behöver du inte justera redovisningen i bokföringsprogrammet på de exakta kontona ifall du inte vet vilka de är. Det gäller att pricka in rätt "plats" bara. Börja där.

När du sedan bokat justeringarna i Visma - börja med äldsta året - och kontrollerat att det stämmer med ÅR , stäng åren och se till att de utgående balanserna uppdateras till ingående balanser på nästkommande år.

Är det så, att åren redan är låsta och att det inte går att öppna dem igen, måste du göra justeringarna i detta räkenskapsår.

Det gäller att inte påverka de tidigare åren så att de misstämmer med siffrorna som finns i dessa skapade ÅR. Kan du matcha allt, kan du börja om på nytt och göra rätt 🙂.

Lycka till!

Mvh Lena