Hej!
En kortavgift har dragits från mitt företagskonto sedan matchad och bokförd som sig bör.
Dagen efter drogs felaktigt samma avgift på nytt och dök upp på bankhändelser för att bli matchad. Jag kontaktade banken och ytterligare en dag senare återbetalade banken avgiften så även den dök upp på bankhändelser för matchning.
Hur gör jag med dessa? Hur ska jag matcha dem? Den ena är ju felaktig och den andra är ju en kreditering. Jag behöver veta hur jag ska bokföra dem, behöver jag göra verifikationer eller går det att lösa i bankhändelser direkt?
// Yaya
Löst! Gå till lösning.
Hej,
jag föreslår att du matchar den första posten, den felaktiga dragningen, mot konto 1680 Övriga kortfristiga fordringar. Återbetalningen matchar du sedan mot samma konto, så kommer de att ta ut varandra.
Tack för hjälpen
Gör jag det i bankhändelser? Jag hittar inte var jag söker efter kontot 1680, det går inte att ändra bokföringshändelse
Ja du gör det i bankhändelser . Välj Egen kontering och skriv in kontonumret direkt på konteringsraden. Du kan behöva aktivera kontot om du inte använt det tidigare, bara svara ja på frågan som kommer upp.
Tusen tack för hjälpen!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.