Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

Hyra av lokal till studio

Jag driver Enskild firma inom musikproduktion. Bygger nu ett nytt hus tillsammans med min hustru. På tomten kommer vi att bygga ett Attefallshus med större delen av byggnaden till att inreda som musikstudio. Studion kommer att utrustas och inredas av mig med speciell ljudisolering och andra specialåtgärder. 

Fråga 1 /  Kan jag/ företaget hyra "lokalen" av oss själva och vi tar upp hyresintäkten som inkomst ?

Fråga 2 /  Den inredning som görs av mig för att lokalen ska kunna fungera som musikstudio kan jag väl dra av som kostnad i företaget ?

Är det skillnad på vad som är möjligt/ tillåtet beroende på företagsform ? Vill helst inte behöva ombilda till Aktiebolag.

Tacksam för info från någon som har kunskap i detta

8 SVAR 8

Ett knivigt ämne och det är en väldig skillnad på vad som är avdragsgillt skattemässigt och vad som gäller momsen. Då du har enskild firma så blir någon hyra dock inte aktuell, det hade funkat bra om du istället hade aktiebolag. 

Speciell inredning funkar absolut. Du kan läsa lite här om vad som gäller: 

https://www.verksamt.se/driva/skatter-och-avgifter-enskild-naringsverksamhet/avdrag-for-kostnader

Lycka till och Gott Nytt 2022!

Tack för svar. Har läst länken och det ser i alla fall ut som att jag kan göra avdrag för drift, el och vatten till exempel om lokalen är inrättad speciellt för ändamålet och det är/blir den. Måste då dessa utgifter tas upp som inkomst av mig som privatperson ? Det är snårigt och man blir missgynnad när man har Enskild Firma.

 

Nej det blir ingen inkomst för dig som privatperson då dom skall motsvara dom kostnader som du har. Vilket då blir ett nollsummespel. 

Livet som enskild firma är inte lika logiskt och har inte riktigt samma fördelar som livet med aktiebolag. Friheten att jobba hur mycket som helst för hur lite pengar som helst är dock densamma.... Lycka till.

Tack för bra info. Du har helt rätt i att man har friheten att jobba hårt, haha

God fortsättning på nya året !

Hej ! Min Enskilda firma ska nu betala del av kostnader för el,vatten och slitage för hyra av särskilt upprättad lokal för studio. Har läst länken till Verksamt så jag vet vad som gäller. Håller nu på att lägga om till AB så problemet är snart borta. Men nu ska EF betala 3 månaders del av el,vatten o värme till oss ägare och då funderar jag på om jag måste lägga på moms på detta ? Då blir det genast krångligare ?

Tacksam för synpunkter !

Hej

Om vi börjar med den sista frågan gällande el, värme och vatten så kan en privatperson inte kan ta ut moms på kosntader så du kan betala summan till er privat utan moms. Det finns dock särskilda regler för att få lov att dra av kosntader på företaget.

"Skulle du ha en särskilt inrättad del i bostaden där du enbart jobbar får du i stället göra avdrag för en skälig del av utgifterna för hyra, värme mm. För att få göra avdrag för t ex elen krävs dock en särskild elmätare som mäter den elektricitet som förbrukas i näringsverksamheten."

 

När det gäller de två första frågorna gällande om företaget får lov att hyra lokalen av er samt om du får göra avdrag för inredning mm så rekommenderar jag att ni först hör efter med skatteverket vad som gäller.  Gällande hyran så är det mest troligt ett schablonavdrag som får göras i deklarationen. Gällande inredningen är jag mer osäker då jag förmodar att det är inredning i form av material i väggar och tak som då mer tillhör själva fastigheten så den frågan bör ni höra efter med skatteverket om.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

Tack för snabbt svar. Lokalen som används är speciellt inrättad för studioverksamheten så där uppfylls kraven. Jag häller på att lägga om till AB så det är ett kortvarigt problem. Övrigt kollar jag med skatteverket.

Tack

Varsågod och välkommen åter om fler funderingar uppstår.

Ha det fint
Joachim