Hej!
Jag har ett AB som driver bilverkstad, jag går som konsult på ett par olika större verkstäder. Har således ingen egen lokal. Får jag hyra utt mitt privata dubbelgarage (inrett som verkstad) till mitt AB för att kunna ha en egen verkstad att jobba i ?
Vad jag har förstått så finns det en kostnadsgräns / år för att jag som privatperson skall få hyra ut detta skattefritt ? Vad ligger den gränsen på ?
Hur bokför jag detta ?
Jag har i dagsläget lägsta möjliga värme i garaget för att hålla frostfritt. Om jag skall börja jobba där inne så kommer jag behöva ha en skälig temperatur, kan jag även låta mitt AB betala elkostnaden för uppvärmningen utav garaget då ? (Jag har satt in en separat elmätare för garagets värmepanna.
Hur bokför jag isåfall detta?
Hälsningar Robin
Löst! Gå till lösning.
Hej
Du kan hyra ut ditt garage till AB till en marknadsmässig hyra. Kostnaden bokförs på konto 5010.
Uthyrningen gör att du som privatperson blir hyresvärd och kommer att kapitalbeskattas för hela hyran med 30%. Någon skattefri gräns finns inte när du hyr ut till ditt eget AB.
Elen kostnadsför du i AB på konto 5310.
Skriv ett ordentligt hyresavtal med de villkor som ska gälla.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej jag lånar denna tråd då jag har en liknande fråga.
Kan jag hyra ut min parkeringsplats till mitt eget AB. Jag hyr idag 2st parkeringsplatser privat utav min hyresvärd. Jag får inte hyra en plats direkt med mitt AB utav hyresvärden på grund av att man måste vara hyresgäst av en lägenhet eller lokal för att få hyra p-plats. Så får ja i min tur ta betalt utav mitt AB för nyttjande utav parkeringsplatsen? Och i så fall vilka skattemässiga regler finns för mig som privatperson?
Med vänliga hälsningar
Tobe
Hej
Den frågan skulle jag vilja hävisa direkt till skatteverket för att reda ut.
/Joachim
Okej, tack för ditt svar.
/Tobbe
Tack för svar!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.