Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Friddeman
UTFORSKARE

IMPORT : Bokföra inköp av frakt för gods med EXW incoterm & svensk fraktleverantör

Hej jag har gjort ett inköp ifrån Kina med fraktterm EXW .

 

Jag anlitade ett svenskt fraktbolag för denna sändning , som jag förövrigt har mottagit.

 

Dock så är jag osäker på hur jag skall bokföra detta fraktinköp?

 

Jag bifogar lite bilder på konteringen , är detta rätt eller skall även fiktiv moms redovisas någonstans?

 

Inköp varor , tar inte stegen före utan detta är när varorna anlänt mig.

Screenshot 2023-10-31 at 07.19.49.png

 

Kontering inköp frakt , skall fiktiv moms vara med här eller skall jag ta med den i den månatliga import redovisningen av alla andra import varor? 

(Svenskt fraktbolag som också skött tullklarering åt mig)  

Screenshot 2023-10-31 at 07.44.56.png

Screenshot 2023-10-31 at 07.35.01.png

Screenshot 2023-10-31 at 07.35.10.png

 Är det rätt eller är det helt galet, hur skulle ni ha ställt upp konteringen?

 

Tacksam för svar.

 

Mvh Tony

21 SVAR 21
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Varuinköpet är helt korrekt som du angett konteringen.

 

2. Skall du bokföra fraktkostnaden via en manuellt skapad verifiaktion så bör du göra den i två delar.

På fakturadatumet gör du denna kontering. Det är en del av det du betalt som är momspliktigt så

2440 Kredit 17 994
5711 Debet 17 059

2641 Debet 935


Sedan på betaldatumet så bokför du det på nytt

1930 Kredit
2440 Debet

Är det en direktbetalning med kort t ex så behöver du inte använda 2440 alls.

1930 Kredit 17 994
5711 Debet 17 059

2641 Debet 935

En liten undran angående det ovan. Har du inte ditt företagskonto kopplat till kassa och bankhändelser? Om du har det så skall du göra konteringarna från den sidan.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

Hej Joachim,

 

tack för svar. Jo jag lägger ju upp fakturan som en faktura i Visma, sen matchar jag den mot betalning via nerladdning av txt fil från min bank..

 

Ville bara kolla så jag gjorde rätt med kontona , dock så rådfråga jag en annan också & hon tyckte jag skulle lägga fraktköpet på konto 4000 istället för konto 5711 då det tillhör anskaffningsvärdet på godset som jag har importerat. 

 

Mvh Tony

Hej

Det går bra att lägga in fraktkostnaden på 4000 också om du vill. Många vill dock separera varuinköpskostnaden från frakten för att bättre kunna följa upp vad man haft i inköpskostnader och fraktkostnader men det är helt upp till dig som företagare att välja här.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Friddeman
UTFORSKARE

Hej,

 

okej, men är det då bättre att föra över alla fraktkostnader på importer som jag lagt på konto 5711 till konto 4000 isåfall? De flesta DHL,FedEX,Ups fakturor för importmoms har jag bokfört på konto 5711 . 

 

Spelar det någon roll i resultat rapporten så att säga ? För jag räknar ju med fraktkostnaderna i anskaffningsvärdet vid uträknandet av vad ja skall ta för enskilda varor,

 

Mvh Tony

Hej

Det påverkar inte resultatet alls så skulle rekommendera att du låter allt vara som det är och eventuellt går över till att bokföra både inköp och frakt mot konto 4000 från och med nu.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Friddeman
UTFORSKARE

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

 

Mvh Tony

Friddeman
UTFORSKARE

Hej igen,

 

en snabb fråga, blir det rätt om jag bokför införelse momsen för ovanstående likt bifogad bild?

 

Screenshot 2023-11-07 at 09.54.51.png

 

tack på förhand.

 

Mvh Tony

Joachim E
MODERATOR

Hej

Den kontering du bifogat är för hela det monetära inköpspriset Totala varuvärdet) så den gäller inte om det enbart står införselmoms på ditt underlag.

Om du har något underlag där det står något om införselmoms så får du gärna bifoga detta så skall jag ta en titt på det.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Friddeman
UTFORSKARE

Hej, 

 

ja precis det är följande som jag har tänkt att kontera (se bild)

 

Screenshot 2023-11-08 at 13.24.03.png

 

 Mvh Tony

 

 

Hej

Ok då är det beloppet som står under statistiskt värde du skall kontera på följande sätt.

4545 Debet 45 372
2645 Debet 11 343
2615 Kredit 11 343
4549 Kredit 45 372

Ha en fin dag
Joachim


 

Blir inte inköpsvärdet fel om man inte får in fraktkostnaden på den köpta varan?
Vi jobbar mycket med svenska fraktbolag när vi köper in produkter från Kina, men vi har inte hittat någon lösning på detta?

Tacksam för hjuälp.

Dennis

Hej

Fraktkostnaden får du en faktura på misstänker jag då kommer fraktkostnaden med när den betalas. Fraktkostnaden påverkat inte det som det skall redovisas importmoms på.

/Joachim

Det blir ganska konstigt.

På produkter där vi inte har eget fraktavtal så kommer frakterna in på produktvärdet.

På produkter där vi har eget fraktavtal med ett fraktavtal så går det inte att få in fraktkostnaden på produktvärdet.

Detta betyder att vissa produkter är med och vissa utan fraktvärde.

När man sen tar fram ett varulager som skall presenteras till revisorn så blir detta inte rätt.

Vi har inte haft detta systemet länge så jag kan ha missat något, men just nu sliter jag håret av mig av frustration för att få rätt värde till revisorn. 🙂

(Förklaring på) På produkter där vi inte har eget fraktavtal så kommer frakterna in på produktvärdet. 

 

DVS att fraktpriset finns med på leverantörens faktura.

Hej

Att frakten är med på leverantörens faktura är inte något konstigt men en frakt blir inte förtullad och skall därmed inte vara med i summan du redovisas importmoms på. När du bokför importmomsen så behöver du ta reda på vad det monetära tullvärdet är och den summan är det som skall importmoms deklareras.

/Joachim

Hej Joachim,

Vet inte om vi pratar om olika saker.

För att vi skall få rätt värde på varulagret att rapportera in revisorn så krävs det såklart att våra artiklar är rätt värderade  i Visma.

Hur får man in rätt anskaffningsvärde på artiklarna i systemet?

 

Skatteverket  skriver

Anskaffningsvärde för en förvärvad tillgång

I anskaffningsvärdet för en förvärvad tillgång ska utöver inköpspriset även andra utgifter som är direkt hänförliga till förvärvet räknas (4 kap. 9 § andra stycket ÅRL jämte 4 kap. 3 § andra stycket ÅRL). I anskaffningsvärdet räknas inköpspris, hemtagningskostnader och varje annan kostnad som är direkt hänförlig till varan in. Avdrag ska göras för varurabatter, bonus och liknande.

 

MVH

Dennis 

Hej

Fast det har inte något med importmomsbokföringen att göra.

tar ett exempel. Du har ett inköp av en vara för 5 000 kr där frakten läggs på. Frakten är 500 så den totala kostnaden är 5 500 kr för själva inköpet och hanteringen fram tills du får den.

Då bokför du inköpet på detta sätt

1930/2440 kredit 5 500
4000 Debet 5 500

Alternativt på detta sätt om du vill separera frakten.

1930/2440 Debet 5 500
5710 debet 500
4000 debet 5 000

Sedan skall varans monetära tullvärdet med i momsrapporten. Då beror det på hur detta anges på underlaget du får från fraktbolagen men om det då är 5 000 kr enbart så skall importmomsen bokföras på detta sätt

4545 Debet 5000
2645 Debet 1250
2615 Kredit 1250
4549 Kredit 5000

Värdet på det du köper in bokförs på det inköpskonto du vill ha in inköpet på. I mina exempel ovan så är varorna bokförda på konto 4000. 
Konteringen av importmomsen är enbart ett nolsummespel för att det skall komma med i momsrapporten och då är det som jag nämt innan det monetära tullvärdet som moms skall redovisas på. Där brukar inte frakten vara med.

/Joachim

Ok,

Ser att vi inte pratar om samma sak 🙂

 

Nedan är frågan som är viktig för mig.

 

Detta gäller för produkter vi importerar där vi anlitar ett fraktbolag för att ta hem produkterna till oss, t.ex från Kina. (se ovan)

För att vi skall få rätt värde på varulagret att rapportera in revisorn så krävs det att våra artiklar är rätt lagervärde i Visma.

Hur får man in rätt anskaffningsvärde på artiklarna i systemet?

Dvs ett värde där anskaffningsvärdet och frakten samt ev andra kostndaer så som tull kommer in på totala anskaffningsvärdet.

Detta är ju det värdet skatteverket kräver att vi rapporterar för att årsredovisningen skall bli rätt.

 

MVH

Dennis

Hej

Enligt mig så är själva inköpspriset det som är varans inköpsvärde. I de fall frakten är inbakad så kan man lägga in det på inköpspriset (kontot du bokför inköpet på) Får man separata fakturor för frakt och tull anser jag att det inte är direkt anslutet till varan utan det läggs som en separat frakt och tullkostnad.

Sedan gör man en inventering där man kan justera lagervärdet antingen löpande eller årsvis. 

Mitt råd är att du tar frågan med revisorn och hör vad hen hur de vill ha det.

/Joachim

Hej,

 

Enligt skatteverket är inköpspriset varans värde + frakt och ev tullavgifter.

Det är det som är vårt problem. Hur kan vi få in de kostnaderna i lagervardet för produkten på ett smidigt sätt.  (inte bokförings mässigt) 

När jag tar ut en lagervärdeslista och lämnar in den till revisorn så måste den stämma med verkligt lagervärde enligt skatteverkats regler.

 

/Dennis