Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annika36
UTFORSKARE

Import av varor tillvägagångssätt

Jag begriper nog inte terminologin när det gäller import av varor.

Vad förväntas av mig?

Har en faktura från Schweiz på varor som ingår i en produkt som vi säljer.

På fakturan finns priset på varan + frakt och en text som följer:

"The goods are in free circulation within the economic union. Details of this shipment must be submitted to your customs authorities using the appropriate forms under "Intrastat" procedure. This is an intracommunity supply. Intrastat and report to your tax office to be arranged by you."

 

Vad förväntas jag göra och hur gör jag det?

Blir inte klok på det när jag söker på Tullverket och Skatteverket. Eller på Google för den delen. Man ska inte bokföra moms på leverantörsfakturan eller redovisa till SKV, utan vänta på beskattningsunderlag från Tullverket först men det får jag tydligen inget om jag inte anmäler importen till Tullverket först av altt. Men hur gör jag det? Begriper helt enkelt inte. 

Kan någon förklara så att jag begriper?

 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag förstår verkligen att detta inte är helt enkelt, och det har varit en vanlig fråga. I vår forumtråd Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU har vi därför svarat på detta, det finns även information om vad som gäller vid import av varor och därmed vid tullavgiften. Jag tycker vi börjar där, skulle du ha följdfrågor kring vad som gäller så är du såklart välkommen att återkomma, jag hoppas det hjälper dig en bit på vägen i alla fall. 

Ha en fortsatt fin eftermiddag! 
/My 

Hej och tack för svar.

Den tråden har jag sett tidigare när jag sökte svar och den är jättebra och kommer säkert att hjälpa mig när det kommit så långt att jag har alla fakturor och underlag på plats. Mitt problem i fallet ovan ligger i steget innan dess. Det kommer ju inte automatiskt ett beskattningsunderlag i det här fallet, utan jag förväntas göra en anmälan till Tullverket först, om jag förstått det rätt. Vad jag inte förstår är hur och med vad det ska göras i så fall. 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Annika,

 

Vi svarar gärna på frågor gällande bokföring men just processen kring importen och Tullverket tror jag att du får bäst hjälp direkt från Tullverket. Jag hittade sidan Börja importera som beskriver vad du bör tänka på om du vill importera varor från länder utanför EU. Hoppas den kan underlätta för dig. 

 

/Tinna