Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inbetalning för bilförmån

Hur bokför jag när det sker en inbetalning motsvarande bilförmånen för att undvika arb.giv avgifter och skatt. Inte nettolöneavdrag eller löneväxling utan personen som " använder " bilen betalar in samma summa som bilförmånen varje månad. ??

 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Annelie! 


För att det ska bli rätt så vill jag dubbelkolla lite information med dig också. Hur har ni bokfört den ursprungliga kostnaden för bilförmånen på företaget?

 

För enkelhetens skull så kollade jag på hur detta hanteras i vårt löneprogram, där har vi en färdig hantering där nettolöneavdraget görs direkt på lönen. Löneavdraget för bilförmånen går här mot 7690 - Övriga personalkostnader, skulle det kunna fungera för er tro? I övrigt tycker jag detta är en lättare lösning. Istället för att ni betalar ut en full lön och den anställde sedan betalar tillbaka en viss del varje månad så kan ni istället göra avdraget direkt på lönen. Men båda hanteringarna är rent bokföringsmässigt korrekta såklart. 🙂 

/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har tidigare bokfört det som en förmån dvs som jag tror man gör ..  men nu är det så att företaget är mitt i ett lugnt skede och vi önskar ha kvar förmånsbilen men utan direkt kostnad för bilförmån för företaget och uppmanades då att " den personen" betalar in samma summa som bilförmånen 

det var då jag inte visste hur jag bokför den inbetalningen ... så det finns ingen lön att dra av från 

 

 

Hej Annelie, 

Jag är jätteledsen men jag blir mer förvirrad av ditt svar så jag tänker om vi kan ta allt från början.

 

Jag tolkar det som att ert företag äger en en bil och har eventuella kostnader för denna. Just nu har företaget det lugnare nu men ni vill behålla bilen på företaget under tiden. Sen blir det oklart.

Är det en anställd som utnyttjar bilen? 

Vad har ni för företagsform? 

Du skriver att det inte finns någon lön att dra förmånen från, får den anställde ingen lön just nu då? Arbetar den anställde eller hur utnyttjas bilen annars? 

Det är inte så att bilen hyrs ut till en anställd? 

Det är viktigt att det blir korrekt hela vägen och jag skulle vilja att du förklarar hur ert scenario ser ut mer exakt. När du gjort det tar jag det en vända till såklart. 🙂 
/My