Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TobeBj
UTFORSKARE

Inbetalning till privat konto

Hej!

 

Jag driver ett litet aktiebolag och hade tidigare företags swish, då banken detta år börjat ta betalt för detta så avslutade jag swish, istället beställde jag IZettle (vilket blir billigare). Det är mycket ovanligt att jag behöver ta mot kontanta betalningar men tyvärr så hade jag en kund som ville betala kontant innan jag fått min IZettle, jag löste detta genom att han fick swisha till mitt privata konto denna gång. Jag vet att detta är fel men då mitt ab har skulder i övrigt till mig tänkte jag att detta kunde rädda situationen, (bör inte kunna ses som ett förbjudet lån då skuld finns).

Hur kan jag nu lösa detta bokföringsmässigt? Tanken är att jag ska föra över betalningen till företagets konto.

 

Tack på förhand.

Mvh Tobe

 

10 SVAR 10
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Bokför inbetalningen till ditt privata konto med 2893 Debet. I och med att du har en fordran sedan tidigare väljer du själv om du vill betala in beloppet till Företagskontot eller avräkna din fordran.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för ditt svar!

 

Då jag är mycket ny på detta med bokföring så skulle jag behöva lite mer detaljerad förklaring.

I normala fall om betalningen gått rakt in på mitt företagskonto skulle det se ut på följande sätt. Med företagsswish kvittot som verifikation.

1930 Debit 1172 kr

3041 Kredit 938 kr

2611  Kredit 234 kr

Hur gör jag nu med bokföring och kvitto verifikationer när pengarna kommer att komma från mitt privata konto till företagskontot. 

Hej

 

Swishbetalningen bokför du:

 

2893 Debit 1172 kr

3041 Kredit 938 kr

2611  Kredit 234 kr

 

Betalar du in pengarna till Företagskonto blir de sedan:

 

1930 Debet  1 172 kr

2893 Kredit  1 172 kr

 

Underlagen till verifikationerna hittar du på bankens specifikationer.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej!

Tack så jätte mycket för ditt svar Roffakab!

 

Mvh Tobe

 

 

Mvh Tobe

Hej igen 🙂

 

Jo nu är det så att jag återigen varit tvungen att ta en betalning via swish som går till mitt privatakonto, denna gång så har jag inte v fört över dessa pengar till mitt företagskonto.

Jag har då bokfört som Roffakab förslagit tidigare på följande sätt. 

 

2893 Debit 1172 kr

3041 Kredit 938 kr

2611  Kredit 234 kr

 

Så här långt är jag med, men hur gör jag med den löpande pappersbokföringen? Jag har ju i detta läge ingen post i mitt kontoutdrag för denna inbetalning. Vart förvarar jag verifikationen?

 

Tack på förhand / Tobe

 

Hej

Konteringen som du gort är helt korrekt. Jag förmodar att du har något kvitto eller en faktura för den försäljningen som skett. Använd det tillsammans med själva insättningsuppgiften på ditt privata konto som underlag till den bokföringen som är gjord. 

Arkiverar du allt i en vanlig pärm så skriver du ut insättningsuppgiften och fakturan/kvittot och sätter ihop detta och arikverar i pärmen.

Lagrar du underlagen i eEkonomi så går du in på verifikationen och laddar upp de två underlagen på den bokförda verifikationen.

Hoppas detta vara svar på din fråga.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Hej Joachim, och tack för ditt svar.

Jag förtydligar min fråga lite.

 

Eftersom majoriteten av mina verifikationer kommer i form av papperskvitton så arkiverar jag allt i pärmar. (Vilket jag antar att jag måste göra?) Jag arkiverar ju då även i samma ordning som visas på mitt kontoutdrag för den aktuella månaden. Men i detta fall så finns ju inte insättningen med på företagets  kontoutdrag då pengarna är insatta på mitt privata konto. Så då till frågan, sätter jag verifikationerna för denna försäljning i datumordning där den BORDE ha hamnat, eller hur gör jag?

 

Mvh Tobe

 

 

 

 

Hej

Det vanligaste sättet att arikivera underlag på är efter vilket verifikationsnummer de får dvs efter i vilken ordning de bokförs. Då är det lättare att hitta underlagen för en konsult/revisor t ex. Så mitt tips är att börja arkivera underlagen efter verifiaktionsnummer istället för datum/månad.

Detta underlag får nu arkiveras i den månaden det är bokfört. förslagsvis på det daum det bokförts.

/Joachim

Tack Joachim!

 

Okej, det känns som att det kommer bli lättare att arkivera i bokföringsordning, det kommer jag övergå till. Tack så mycket för tipset 😊

 

Mvh Tobe

Hej

Så är det nog helt klart. inga problem alls bara kul att kunna vara till hjälp.

Önskar dig en fortsatt fin dag och en riktigt skön sommar.
Joachim