Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marina H
MEDLEM

Inbetalningar vid olika datum i en och samma verifikation

Jag har importerat en sie-fil från Vägfas till Visma med kundfordringar för medlemsavgifter, alla i en och samma verifikation.

När vi får in betalningar från medlemmar betalningsmarkerar jag dessa i Vägfas och sedan exporterar en betalningsfil till Visma. Detta gör jag en gång/månad, vilket genererar en och samma verifikation för dessa betalningar. Inbetalningarna har skett olika dagar under den aktuella månaden, vilket gör att jag behöver göra en workaround genom att i Bokföringshändelse välja Importerade verifikationer och sedan den verifikation där betalningen ligger. När jag gjort detta används verifikationen till den betalningen (eftersom en verifikation endast kan användas en gång), vilket innebär att det inte finns någon verifikation att koppla till i de övriga inbetalningarna till. Jag behöver använda ett motkonto för att den verifikationen ska nollställas.  

Jag fick supporthjälp med hur jag gör denna workaround och i exemplet valdes 2999 OBSkonto, men föreslogs att jag skulle använda ett annat motkonto. Har någon av er jobbat på liknande sätt och kan tipsa mig om vilket motkonto som är bäst att använda?

5 SVAR 5
Marina H
MEDLEM

Vill bara förtydliga att jag är ute efter något slags "slaskkonto".

Hej

Skulle behöva veta hur de importerade verifiaktiionerna du importerar blir bokförda för att kunna besvara hur det skall bokföras i din workaround.
För som jag förstår det så bokförs det upp mot något konto vid importen som du sedan vill nollställa frågan är då vilket konto detta är.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
 

Marina H
MEDLEM

Hej,
Jag är helt ny som kassör och har aldrig jobbat med bokföring så har lite svårt att förklara :-), men hoppas det är denna information du behöver. Den importerade filen/verifikationen står som preliminär och där är det kundfordringar (1510) på debetsidan, medlemsavgifter (3900), faktureringsavgifter (3901), utgående moms (2610) och Öresutjämning (3740) på kreditsidan. 

Importeringen från banken är insättning av medlemsavgift och ligger på Företagskonto (1930) på debetsidan.

Bästa hälsningar

Marina

Förlåt, ovan är noteringar från en annan export, nämligen i samband med faktureringen. Den verifikation som jag ska nollställa är Kundfordringar (1510) på kredit och Företagsbank (1930) på debitsidan.

Hej

Om du har fått med dig händelsen som är bokförd 1510 Kredit och 1930 så borde du rimligen även ha fått med motkonteringen också eftersom den händelsen har bokförts på ett tidigare datum. 

Finns det avvikelser/differenser i din bokföring på 1510 och 1930?

/Joachim