Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

tisse65a
MEDLEM

Ingående balans förening

Hejsan! Kassör i förening. 

Vårt första bokföringsår var 2022. När vi gjorde ingående balans i Januari 2022 lades de pengar vi hade i Årets resultat 2099 för ena föreningen och den andra 2069. Vet inte varför det blev olika. Var det rätt för att få balans vid uppstart? Och när jag nu kollar på era beskrivningar säger de att OM jag har pengar i årets resultat ska de göras en verifikation och placera dessa i Balanserat resultat? Är det 2010 för föreningen? Och om inte var ska de föras i stället? Och ska verifikationen då vara daterad sista december 2022, så den hamnar på fg år. Och när det är gjort kan jag göra den andra överföringen. Av årets förlust? Och för förening ska den då bokföras först på årets resultat för att sedan i år bokas om till 2098 föregående års vinst eller förlust? Och sedan?  

17 SVAR 17
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Jag har tyvärr inte lite svårt att förstå vad du menar med " lades de pengar vi hade i årets resultat 2099 för ena föreningen och den andra 2069"? Speciellt eftersom att du säger att 2022 var erat första bokföringsår, och ni borde därför inte ha något årets resultat som ingående balans. Menar du Januari 2023? Du pratar även om pengar, menar du faktiska pengar eller tänker du på den vinst som föreningen hade? För föreningar så brukar man använda konton som börjar på 206X, så tex 2069 för årets resultat medan aktiebolag använder sig av 2099. Föregående års förslut är konto 2068 för föreningar osv. Kanske detta tipset om hur man bokför årets resultat hjälper dig lite att bena ut någon av frågorna du har? 

 

Du får gärna återkomma med lite förtydligande, så kanske vi kan hjälpa dig vidare. Utan insyn i din bokföring så kan det vara lite svårt att hjälpa dig reda ut detta, då det kräver att kunna se vad du gjort och dina balanser men om du förklarar lite tydligare vad du menar och vad som gjorts så kan vi säkert hjälpa dig på vägen. 

 

Ha det fint!

Josefine

Om jag säger så här. När man startar upp första gången. Hur får man in det kapital man redan har? Enl. Både min vän som jobbat många år i visma och en kollega till dig skulle detta ske via ingående balans. Så vi lade in hur mycket vi hade på postgiro, sparkonto, långsiktiga fordringar (fond), och kassa. Som motkonto i IB användes som jag mindes eget kapital men nu när jag tittar ligger det på årets kapital. Och måste väl då bokas om så att jag kan påbärja ett nytt år? År 2023.

Ska dessa bokas om till fg års resultat?

 

Och om det ska vara 2069 och inte 2098 kan jag bara ändra detta i IB, på något sätt. 

 

Tack för att du försöker. Får väl söka en ekonom om jag inte kan förklara förståeligt. Tack 

Hej igen!

 

Det stämmer att man gör så, förutsatt att du inte nyss startat företaget utan du menar att du startade nyss i Visma eEkonomi men själva företaget har varit aktiv sedan innan. Om företaget är nytt så har man inga ingående balanser och man skall därmed inte lägga in något på ingående balanser, utan dessa blir istället händelser man bokför under året. 

 

Om du menar att ni inte är nystartade företag, utan bara nystartat i eEkonomi så var det enda som var lite felaktigt att du använde årets kapital/årets resultat som motkonto istället för tex konto 2060 Eget kapital i ideella föreningar. Om det inte gäller årets resultat utan är eget kapital, så skall detta inte bokas om som fg års resultat utan bokas om mot konto 2060 istället. Den del som faktiskt gäller årets resultat för 2022 skall däremot bokas om som fg års resultat. Om ni hade en vinst i 2022 så tar du resultatet i debet mot 2099 och i kredit mot 2068 (konto fg års resultat för ideella föreningar). Du bör inte ändra i IB nej, eftersom detta skall vara likadant som utgående balans i 2022 som ingående balans 2023, utan behöver i sådana fall bli en manuell kontering i 2023. 

 

Hoppas jag förstått vad du menar och att detta hjälper dig vidare. 

Ha det fint!

 

Josefine

tisse65a
MEDLEM

Hej igen! 

Tusen tack. Skönt jag kunde förklara rätt till slut. Nej föreningen startade på 60 talet.

Om jag uppfattat det rätt så: 

Om jag går in på Kontoanalys har jag -630 365,09kr som föreningen hade innan vi startade 2022. Dessa går jag till verifikationer, ny verifikation och konterar om till 2060 eget kapital. 

Detta låg ju på 2099, och skulle legat på 2069. Kan jag lägga 2022 års resultat på 2069 eller ska jag använda 2099 till 2022 års resultat med nu då när jag och min vän använde fel konto när vi startade? 

 

Mvh Åsa Bergström

 

Hej!

 

Ingen fara, skönt att jag förstod dig till slut!

 

Jag tycker du uppfattat rätt ja, och du kan välja 2069 nu för 2022s resultat eftersom du gör en omföring för det gamla resultatet till 2060 och nu kommer bara ha 2022s resultat på 2069. Att du använde 2099 för att lägga in som ingående balans i 2022 gör ingenting, eftersom du nu ändå ändrar detta i bokslutsarbetet. 

Ha det bra!

 

Josefine

Men konteringen ska jag göra för den 31/12 2022? Så det är borta till den 1/1? 

Och sedan ska jag även den sista december kontera in årets resultat 31/12? Eller gör det sig själv när man gör bokslutet. Jag gick 3 årig ekonomisk linje 1995! Sedan har jag jobbat som chef i stora företag och bara konterat vanliga inköp och kostnader andra har gjort bokslut! 😉 2069 - 2068? I en verifikation? Men osäker fortfarande på hur jag får in årets resultat. 

Är utbränd och sjukt rädd att göra fel så så glad du är där på andra sidan. 

1/1 ska jag kontera 

Det skulle vara:

1/1 ska jag kontera 2069 till 2068

Hej igen!

 

Ja, 1/1 2023 så bokför du det som finns på 2069 till 2068. I 2022s bokslut så gör du korrigeringen för de ingående balanserna för 2022, där du flyttar det som du lade på 2099 (som gällde tidigare års resultat m.m.) och lägger det mot 2060. Om årets resultat skall bokföras manuellt eller inte beror på om du använder dig av ett bokslutsprogram men om ni gör bokslutet manuellt via eEkonomi genom manuella verifikationer så görs detta inte automatiskt nej 🙂 Detta blir den sista verifikationen man gör i bokslutsarbetet, och du kan läsa om hur man bokför det här. Efter detta bör det bli korrekt, om jag förstått din information som du gett. 

 

Usch då, låter inte alls bra att du är utbränd, men du skall inte känna dig rädd för att råka göra fel. Man kan alltid korrigera om något skulle bli felaktigt bokfört, och forumet finns till för att hjälpa! Det skall säkert gå bra även nu med att göra bokslutet, trots att du inte haft så mycket övning sen dess 🙂

 

Hoppas detta hjälper dig framåt.

Ha det fint!

 

Josefine

Hej igen!

En fråga till bara sedan ska jag nog fixa detta. Vi har en medlem som inte betalat medlemsavgiften. 2022 fakturerade vi inte via Visma (Ska göra det 2023) så jag undrar, hur får jag in detta på 1510 utgående balans? Och sedan till ingående balans 2023?

Önskar dig en supertrevlig helg. Åsa 

Hej igen!

 

Jag antar då att du använder kontantmetoden i och med att den inte finns på konto 1510. I sådana fall så får du bokföra upp det som en manuell kontering, så att du får in intäkten och eventuell moms i bokföringen samt kundfordran. Då blir det 1510 debet och mot 3XXX konto i kredit samt moms. Dina utgående balanser i 2022 kommer sedan följa med som ingående balans i 2023, så inget manuellt behövs göras i 2023. När ni får betalt så får du tänka på att bokföra det mot 1510 så intäkten inte blir dubbel.

 

Ha en fin helg du med!

Josefine

Hej igen!

Om jag krediterar 3xxx sänker jag väl resultatet där med dessa pengar, och då blir det missvisande? För det resultat av inkomna medlemsavgifter  som i dag ligger på 3xxx kontot stämmer ju innan krediteringen av denna obetalda faktura? (Ja vi använder kontant metoden, vi är inte så stora 🙂 )

 

Ha en bra dag.... Åsa

Hej igen!

 

Intäkter ökar i kredit vilket betyder att konton som börjar på 3XXX skall ha beloppet i kredit när man bokför försäljning. Så det minskar inte resultatet att kreditera 3XXX utan det ökar resultatet. Om nu saldot som ligger på dina 3XXX konton stämmer överens med vad intäkten skall vara så bör den obetalda fakturan redan vara bokförd, eftersom den skall räknas med i dina intäkter för 2022. 🙂 Så då bör du kontrollera tex huvudboken för dina 3XXX konton och se om du kanske redan bokfört upp den obetalda fakturan som en kundfordran samt intäkt, och det är därför du har korrekt saldo på 3XXX kontona. 

 

Tänk dock på att dina 3XXX konton skall innehålla alla inkomna medlemsavgifter PLUS de fakturerade men inte ännu inbetalda, så du skall alltså räkna med både de medlemsavgifter som ni fått inbetalt samt även de obetalda fakturorna.

 

Ha det fint!

Josefine

Så, när vi ändå har detta på kartan. 🙂 Så hur gör jag om det blir en kundförlust? Alltså att medlemmen inte inkommer med sin betalning? ;(  Då vi har för avsikt att fortsätta med kontantmetoden? 

 

Mvh Åsa Bergström 

En annan fråga! Gått igenom vår nya kontoplan.

1630 för skatterna på utbetald ersättning (Arvoden och ersättning för arbetsdagar etc) ?

Men vi ska betala skatt av förtjänst i februari, hittar inget konto till detta? 

Kontantmetoden?

Mvh Åsa

Hej igen!

 

Hur man hanterar kundförluster på bästa sätt kan du läsa om här. Det förutsätter ju att det är hanterat som kundfordran och intäkt sedan tidigare för att man skall kunna hantera det sedan som kundförlust. 🙂 

1630 skall motsvara skattekontots saldo som finns på Skatteverket. Detta blir motkontot, både när man betalar in till skattekontot samt bokför de beslut som dras. Så in och utbetalningarna blir 1630 debet/kredit och motkonto 1930 debet/kredit. När man sedan bokför själva besluten, tex skatt på arvoden/lön m.m. så bokför man 1630 kredit/debet och lämpligt motkonto debet/kredit. Du kan läsa mer om hantering här. Principerna blir densamma även om tipset är för AB.

 

När du säger skatt av förtjänst, menar du då skatt på årets resultat? I sådana fall kan du läsa om de olika stegen här hur man hanterar det. 

 

Förhoppningsvis så hjälper dessa länkar dig vidare, ha en fin helg! 🙂

Josefine

Hej igen Josefin!

Så bra att du sitter där och finns för mig! 🙂

 

Vi har medlemsavgifter och intäkter för båtplatser i föreningen. För att vi ska kunna se i resultaträkningen på ett enkelt sätt har jag konterat Medlemsavgifter på 3901, Båtavgifter 3911. Jag kopplade detta i fakturan men ändå när jag angav fakturan betald så hamnade alla intäkter på ett annat försäljningskonto. Kan jag inte styra detta via fakturan utan måste göra manuella verifikationer? Verkar ju inte så bra i en datoriserad värld 🙂 

Mvh Åsa Bergström

Hej!

 

Ingen fara alls 🙂 

Hm om fakturan är kopplad till rätt artikel så skall det välja rätt konto när man sedan matchar det mot inbetalningen, så det var ju konstigt. Kontrollera om det verkar vara rätt artikel på fakturan du skapat, och om det är det så kan det vara bra att kontakta supporten för att kunna reda ut vad som hänt programmässigt. Det skall dock fungera att skapa egna artiklar som är kopplade till egna konton på sina fakturor som det sedan bokförs mot när man matchar fakturan mot inbetalningen. Kanske var det bara så enkelt att ändringen aldrig sparades på artikeln möjligtvis? Om du inte hittar något som ser konstigt ut så kan supporten hjälpa dig med att felsöka och se vad som kan ha gått snett för dig.

 

Om du vill så kan du i detta fallet korrigera verifikationen och byta kontot så att du får det mot konto 3901 respektive 3911, så det blir rätt i resultaträkningen för dig.
 

Ha det fint!
Josefine