Hej,
Det är så att jag köpt ett eventtält ifrån Danmark. Därför är det ju omvänd moms som gäller. Men jag har en fråga om hur jag ska bokföra detta på bästa sätt.
Konto 4056 känns fel då det inte är varor eller tjänster som jag ska sälja vidare. Utan det blir ju en inventarie på ett belopp på runt 15k.
Kan man skapa ett eget konto som typ heter 5415 med momskod 20?
För jag antar att detta räknas som förbrukningsinventarie och inte som inköp av varor? Eller kan man lägga detta på 4056 ändå?
Kan även passa på att fråga gällande inköp ifrån vistaprint. Jag har köpt banderoller, flaggor, tröjor och visitkort via dem. Detta har jag dock bokfört på 4056. Är detta fel? Borde jag korrigera dessa verifikationer och bokföra det på något annat konto? Tex ett nytt konto under 5990 med momskod 20?
mvh
Jesper
Löst! Gå till lösning.
Hej
Om du inte vill skapa ett nytt konto så kan du välja att använda valfritt befintligt konto i kontoplanen och enbart byta ut momskoden. Visar med ett exempel där jag lagt in det på konto 5410
Gällande frågan om inköpen från Vistaprint så är det inte fel att lägga det på konto 4056. 4056 går bra att använda oavsett om varorna skall säljas vidare eller användas för eget bruk. Det går dock lika bra att göra som i exemplet ovan dvs lägga det på valfritt lämpligt konto och byta ut momskoden.
Hoppas detta var svar på dina frågor.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Hej Joachim,
Tack för ditt svar. Men vad händer om jag byter momskoden så som du gjort och sen handlar ifrån ett svensk företag? Känner programmet av detta beroende på landet för leverantören?
Så med andra ord gällande vistaprint så kan jag låta det ligga på 4056 utan att flytta det vidare till annat konto?
mvh
Jesper
Hej
Du ändrar inte momskoden på själva kontot i kontoplanen utan enbart i själva konteringen. Visar med en liten GIF- /Film hur du gör.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.