Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lord__
MEDLEM

Inköp av lättlastbil

Hej,

 

Vårt AB har köpt en fabriksny lätt lastbil kontant och på fakturan är det moms

554 000kr ex moms (momsen är 138500kr) 

 

Hur ska fakturan bokföras så det blir rätt? Har försökt att läsa mig till på skatteverkets sida men det är inte lätt att förstå.

 

Någon som varit i liknande situation? Vilka konton använde ni och 

 

Sedan har det byggts special inredning i lastbilen också och hur ska sådan inredning bokföras?

Det arbetet har kommit på en separat faktura.

 

 

 

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

För att kunna svara så behöver man veta vad det är för kaross på bilen /lastbilen.

 

//Carina

Det är en Mercedes Sprinter

En skåpbil?

Om svaret är ja på den frågan så behöver jag få reda på vilken verksamhet du bedriver

 

Ja det är en skåpbil som är special byggd med hyllor mm.  
dock har den sittplatser också och ett AB är det inom byggverksamhet. 

Tack för info, då ska jag försöka hjälpa dig.

 

Eftersom det är en bil med hel kaross så har du inte rätt att dra av momsen. Du får därför boka hela bilens inköpspris som en anläggningstillgång i debet på konto 1240 (692 500 kr) kredit det konto du betalat från vilket vanligtvis är 1930.

 

När det gäller inredningen till bilen så är Skatteverkets syn på det att om inredningen har byggts på plats i bilen innan den har hämtats ut så ska den ingå i bilens anskaffning, dvs du har inte rätt att göra momsavdrag på inredningen heller. Att det ligger på två olika fakturor har ingen betydelse när det gäller Skatteverkets ställningstagande.

Vill att du ska vara medveten om den risken ifall du får en granskning, sen väljer du själv hur du vill göra med inredningen. Dvs göra momsavdrag på anskaffningen eller inte. Inredningen kan du också boka på 1240, alternativt 1220, men den tillhör ju bilen och kommer antagligen att avyttras i samband med att du säljer bilen en dag i framtiden.