Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ervis
UTFORSKARE

Inköp av varor utanför EU

Hejsan,

Lite hjälp att göra noga detta bokföringen.

Har köpt varor från Kina, Inköp av varor från ett annan land utanför EU.

First fakturan var i USD. (bifogar här)

Betalar fakturan från egen bankkonto i SEK medan på bankkvitens står att original valuta var i euro.

Nu första frågan är 1) : Ska jag omvandla original fakturan i USD på EURO och sedan i SEK annars direkt i SEK och bokföra den?

2) 2893                 K (3922,22)

4056       D

2614                  K

2645       D

Hur bokför jag payment procesing fee (10.55 usd / 113.9767 SEK) som bankkostnader på 6570 eller hur?

Har använd 2893 istället för 1930 då är betalt från eget konto.

Samt största frågan här är ska jag bokföra hela summan tillsamans med shipping fee på 4056 då detta utgör produktens kostnaden faktist.

Tack för hjälpen.

Hälsningar,

Ervisimport av varor utanför EU.pngbetalning för import utanför eu.jpg

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då inköpet är gjort från ett land utanför EU så skall du inte bokföra det på konto 4056 som är kontot för inköp av varor inom EU.

Bokför hela summan på 3 922,22 på konto 4000 utan att redovisa någon moms. Frakten kan anses ingå i varans pris så det går bra att lägga ihop varukostnad och frakt och lägga det på samma konto.

Momsen skall redovisas senare när du får underlaget från tullverket eller fraktbolaget. Hur detta görs beror på underlaget du får så det kan jag inte besvara nu.

/Joachim

Ervis
UTFORSKARE

Hej Joachim,

Jajamän kontot 4056 var felaktigt skrev, menades precis 4000.

Men angående tullverket eller fraktbolaget har jag inte mottagit någon faktura alls.

Är det något självdeklarering man måste göra till tullverket eller hur? 

Tack snälla.

Hej

Det jag kan rekommendera dig om du kommer köpa in mer varor från länder utanför EU är att skaffa dig en inloggning till tullverket. Då kan man se eventuella tulldeklarationer där.

Skall anmälas av tullen/fraktbolaget i de fallen något skall deklareras och tas upp i bokföringen.

/Joachim

Ervis
UTFORSKARE

Jag tänker inte göra några till köp alls för ett tag iallafall. Så är det ok att bokföra dessa som det är allt på 4000 ? Inga moms alls..

Eller måste jag ändå deklarera de 5 st till tullverket nu, ta nån kontakt hos de?!

Tack för hjälpen

Jag skulle råda dig att ta kontakt med tullverket och ställa frågan till dem om det är något som skall deklareras.