Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ervis
UTFORSKARE

Inköp av varur från annan EU Land sälja till kund i Sverige på ett AB

Hejsan,

Nu behöver jag förklara liten synpunkter på ett AB som är verksamt inom bilservice (bilverkstad).

Förutom försäljning av tjänster för reparationer (utfört arbete) kunden kommer att fakturera även reservdelar som kommer att ersätta de skadade delarna på kundens fordon.

Företaget kommer att köpa reservdelar från Tyskland med ett X pris och fakturera till kunden i Sverige för ett Y priss + tjänsten för utfört arbete..

1) Främst av allt vill jag förklara, innan Företaget ska köpa reservdelarna från Tyskland, ska öppna ett företagskonto hos leverantören och måste ge till de VAT nummer SExxxx..... eller hur? måste detta inkluderas i derras fakturan när vi köper? 

2)Hur bokför jag dessa reservdelar och kan jag dra av måmsen på de?

3)Ska man ha de i lager, ska bokföra de som lagervara, hur gör man detta? 

Sedan sker försäljningen till kund i Sverige som kommer vara privat personer...

Fakturering av tjänsten är tydligt ......

Jätte tacksamt för allt hjälp. 

Hälsningar,

Ervis

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Ert Vatnummer behöver inte stå med på fakturan ni får från leverantören. Däremot skall fakturan var helt utan moms.
2. INköp från tyskland får ni inte dra av moms på det bokförs med något som kallas för omvänd skattskyldighet som innebär att man redovisar en fiktiv moms till skatteverket så de få in information om att det skett handel med ett annat Eu land i detta fallet.

En kontering kan då se ut på följande sätt. Som du ser på bilden nedan så är det två momskonton med 2645 och 2614. Dessa tar ut varandra och påverkar då inte det ni skall betala in eller få tillbaka i moms.

Joachim

Hej Joachim,

Det första biten av puseln är tydligt men om vi säger att priserna är i euro men företaget betalar från bankkontot i svenska kronor, hur skulle detta se ut med valuta kursen, vid inköp och försäljnin efteråt till slutkunden efter bil reparation?

Angående det 3e frågan som jag har lagt: 

3)Ska man ha de i lager, ska bokföra de som lagervara, hur gör man detta? 

Sedan sker försäljningen till kund i Sverige som kommer vara privat personer...

Fakturering av tjänsten är tydligt ......

Hej

Inköpet skall räknas om och bokföras i SEK. Gällande om det blir någon valutadifferense så beräknas den mellan fakturadatumet och betaldatumet och skall bokföras på antingen 3960 om du gör en valutakursvinst eller på 7960 om du gör en valutakursförlust.

Fråga tre skrev jag i svaret men verkar som bilden tog bort det jag skrev när jag la in den. 

3. Om lagervärdet efter en inventering vid året slutskede överstiger 5 000 kr så måste det bokföras. Det görs via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation på följande sätt

1460 Debet
4960 kredit

Kommande år bokför man sedan förändringen dvs en evenutell ökning eller minskning av lagervärdet.

/Joachim

Hej Joachim,

Då när varorna köps och betalas direkt samma dag då kommer inga valuta diff.

Angående detta med lagret på frågan 3, vi gör detta justeringen vid åretsslut när vi gör ett inventering, men när vi köper varorna bokför vi bara på konto 4056 ?

Om vi säger att vi köper 1) motor olja, 2) 1 låda skruvar, 3) bussningar, 4) 4 st stödämpare... 

Sedan ska jag sälja de till kunden som kommer t.ex. att byta ut stödämpare och de ska nämnas i fakturan, 4st stödämpare om jag vid inköp har inte bokfört nån lager , vart i från ska jag dra de och sälja till kunden ??

Tack snälla