Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MonicaA
MEDLEM

Inköp före årsskifte/försäljning efter

I ett bolag som köper in specialproducerade produkter som sedan ganska omgående säljs vidare till slutkonsument, hur bör man tänka/bokföra när det kommer in  varor med tillhörande fakturor strax innan nyår men de levereras och faktureras först till slutkund efter nyår? Hamnar leverantörsfakturorna på år 1 och sänker det årets resultat och kundfakturorna på år 2 och höjer det årets resultat eller bör de på något sätt läggas på samma år? (Vilket år/hur i så fall?) Inga produkter finns på lager utan allt köps in/säljs vidare ganska så omgående vanligtvis. Räkenskapsåret är kalenderår och kontantmetoden används.

 

Tacksam för vägledning!

8 SVAR 8
Pacsac
CHAMPION

Ni lägger produkten i lager tills det är dags att fakturera den, det finns många bra personer här i forumet som kan ge tips på exakt vilka konton ni skall använda

MonicaA
MEDLEM

Lager... Vi har inte tillvalet lager, aldrig tänkt på det då sakerna kommer in och gå ut direkt igen. Är det något man måste ha rent bokföringsmässigt? Vi har ju artiklar upplagda i eEkonomi och specificerar dessa på kundfakturorna men eftersom det inte finns något i lager varken fysiskt eller i programmet så är alla värden på minus där, ser det som ett sätt att "ha koll" på hur många vi sålt av varje produkt.

Hej!

 

Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Jag håller med Pacsac att man bör hantera detta som en vara i lager i bokslutet. Man behöver nödvändigtvis inte tillvalet lager för att hantera detta, med tanke på att du inte har något stort lager. Det man behöver göra är att inventera för att avgöra värdet på varorna och bokföra upp dessa som en tillgång, mot ett 14XX konto respektive som en kostnad mot ett 49XX konto. Detta behöver man göra varje år vid bokslutet om man säljer varor, så det är ett krav rent bokföringsmässigt. 

 

Hur man bokför varulager kan du läsa om det i denna tråden här. Hur man värderar vid inventering kan du läsa om här och här

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag och Gott nytt år!

/ Josefine

Tack så mycket för mycket bra svar och länkar! Har en liten fundering till; under året har vi råkat beställa vissa varor fel (fel mått så de går ej sälja trots att de är hela) samt att vissa varor blivit skadade i vår hantering, det är alltså varor som köpts in men som inte kunnat säljas utan de har blivit kasserade. Ska dessa hanteras på något speciellt sätt i bokföringen för att det ska bli rätt vid eventuell kontroll? Hittills har vi bara gjort så att vi betalt leverantörsfakturan, bokfört mot 4000, och sedan fått beställa om dessa varor och betalt den nya fakturan också samt bokfört mot 4000, och därefter levererat/fakturerat kunden. Bör dessa obrukbara varor bokföras, tas upp eller listas på något speciellt sätt?

Låt oss säga att vi kommer fram till att vi har varor för 50 000kr "på lager" över årsskiftet.

Blir det korrekt om man gör såhär:

 

1460 - lager av handelsvaror: 50 000 (K)

4960 - förändring av lager av handelsvaror: 50 000 (D)

dock står det på 4960 att motbokningskonto är 1469 - förändring av lager av handelsvaror, ska jag använda 1469 istället för 1460? 1460 känns mer "rätt" i beskrivningen. 

 

Hur gör jag sedan när vi säljer de varor som ligger i lager över årsskiftet, ska jag då bokföra något mot någon av ovan konton för att nolla dem? Vänder jag bara på Debit och Kredit när att är sålt?

Hej igen!

 

Gällande din första fundering så beror det lite på. Eftersom du inte har bokfört upp ett lager hittills så har dessa varor redan kostnadsförts direkt utan att ha bokats upp som lager innan. Eftersom de har det, så är kostnaden redan bokförd och man behöver därmed inte bokföra själva kasseringen. Däremot om det hade handlat om varor som bokförts upp som lager vid något tillfälle, så hade man vid nästa inventering tagit hand om detta och då bokfört bort det som en kostnad och därmed bort som tillgång eftersom varorna inte längre går att sälja. Så eftersom de redan har bokförts som inköp i detta tillfället så behöver du inte göra något extra, det enda som sker är att du inte får någon försäljning som ökar utan bara kostnad. 

 

Angående det andra så bir det tvärtom om, dvs D på 1460 och 4960 K om man har varor i slutet av året som inte sålts, då detta blir en form av korrigering av den inköpskostnad man bokfört under året. Varor blir ingen kostnad förrän de har sålts, därmed minskar man i kredit på 4960 kostnaden, och ökar tillgångarna med 1460 för att visa att företaget har dessa varor som tillgångar. Man kan göra en inventering varje månad på lagret och därmed få rättvist resultat varje månad, alternativt så gör man en inventering och korrigeringen varje år vid bokslutstiderna för att få rätt resultatet på räkenskapsåret. 

 

Hoppas detta hjälpte dig lite, ha det fint och god fortsättning!

/ Josefine

Toppen! Tack så jättemycket för hjälpen och för att du tar dig tid att svara!

Hej

 

Det Pacsac menar är att ni kan balansera kostnaden över bokslutet som en lagertillgång på konto 1489 Övriga förskott till leverantörer. Tidigare har jag själv använt benämningen "Varor på väg". På nyåret bokar ni sedan om detta till ordinarie konto för varukostnad.

 

Någon lagermodul behöver ni inte.

 

Vänliga hälsningar 

RoffaK