Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokmalen
MEDLEM

Inköp från AliExpress m.m. där moms betalas direkt

Hej alla,

 

Jag har under en längre tid varit osäker på denna frågan och efter väldigt mycket sökning blir jag fortfarande inte klok. Jag är ingen expert på bokföring så jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde förklara med lite enklare beskrivning. Faktum är att även Skatteverket är snurriga på vad som gäller i detta fall.

 

Ta AliExpress som exempel. Dom tar betalt direkt för momsen och dom tar betalt från Luxemburg som är ett EU land. Så vi har köpt varor från Kina, men det har tagits betalt från ett EU land och den Svenska momsen är redan betald. Eftersom AliExpress Luxemburg pröjsar in det till Sverige. Det ska tydligen kallas för IOSS registrering, som dom gjort i EU. Något jag har noll koll på.

 

Ska även tilläggas att jag handlar av AliExpress som privatperson. Anledningen är att jag försökt lägga till VAT nummer där flera gånger men deras sida säger att numret är fel, vilket det inte är. Man kan säga att det jag köper blir eget utlägg.

 

Hur bokför man detta så det blir rätt?

Gör man som mig och bokför köp av varor från land utanför EU så blir skatteverket putt eftersom importmoms i rutorna på deklarationen inte stämmer, eftersom jag bokfört ingående moms på 2641. Vilket i min hjärna blir rätt eftersom jag pröjsat den Svenska momsen direkt till AliExpress Luxemburg.

 

Jag är rent ut sagt väldigt snurrig i frågan.

Ska tilläggas att det blir rörigt med Skatteverket också i fall där man handlar från utlandet och använder DHL DDP (Delivered Duty Paid) där DHL Sverige betalar in momsen till Skatteverket. Dom vet inte själva vad som gäller. Och ur bokföringsperspektiv blir det även där lika rörigt som mitt scenario ovan.

 

Håller tummarna för att någon med erfarenhet inom detta träder fram och reder ut det som håller mig vaken om nätterna.

 

Tack på förhand!

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tyvärr så kommer jag inte komma med något bättre svar än Skatteverket, då det är svårt att ge vägledning kring just sådana tillfällen. Problemet är att du blir hanterad som en icke beskattningsbar person och köpet hanteras genom IOSS. Så den momsen är en felaktig debiterad moms och är inte avdragsgill för dig. Det borde inte heller vara ett inköp utanför EU eftersom importen hanteras av AliExpress och inte dig som företag, utan det bör rimligtvis bli ett inköp utan moms dvs hela beloppet blir en kostnad för dig. Det rådet dock lite otydligheter kring detta, där man ändå kan anse att köpet borde redovisas som ett inköp utanför EU från din sida och att importvärdet då blir frakt+kostnaden inkl. importmomsen som lagts på. Eftersom vägledningarna utgår ifrån att du faktiskt köper som ett företag och inte en privatperson, så finns det inte heller så mycket vägledningar kring situationer som denna när du som företag blir behandlad som en privatperson. Det bästa är att försöka att få det hanterat korrekt dvs inköp mellan två företag utanför EU, så att köpet kan redovisas som en import enligt huvudreglerna. 

 

Angående DHL DDP så är det också något som blir lite konstigt, eftersom varan ofta mellanlandar i ett annat EU land innan det skickas vidare och det är därför de blir deklarationsskyldiga för importen och hanterar den enligt de reglerna. Inte heller här finns det någon särskild vägledning som kan vara till hjälp, eftersom någon annans moms/felaktig debiterad moms inte är avdragsgill trots att den läggs på i dina import kostnader. 

 

Så för att summera så finns det tyvärr inte så mycket klarhet kring detta, utan det bästa är att maila Skatteverket för att få en lite tydligare svar kring hur det bör hanteras och följa det svaret så gott man kan. Man får oftast lite bättre och tydligare svar via mail än via telefon när det gäller de lite mer komplicerade områdena. Det är också bra att försöka undvika att bli behandlad som en icke beskattningsbar person utan istället som ett företag, så man kan göra det så korrekt för sig som möjligt. 

 

Kanske det finns någon annan användare i forumet som vill dela med sig av sina tankar kring detta, som kanske varit i kontakt med Skatteverket och fått mer vägledning?

Ha det fint!

 

Josefine

Hej Josefine, tack för ditt svar!

 

På ett sätt känns det ändå lite skönt att få ditt svar, för det betyder att jag inte är helt tokig. Jag ska dra ett mejl till dom och se. Får jag något vettigt tillbaka så lägger jag till det i tråden så fler kan dra nytta.