Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Inköp från Storbritannien via nätet

Hur bokför jag ett inköp (förbrukningsmaterial) från Storbritannien (GB) som gjorts via nätet. Företaget har både engelsk och svensk hemsida. På orderbekräftelsen står beloppet i svenska kronor (kr) och ingen moms är angiven.

 

Som alltid tacksam för svar!

Elisabet

11 SVAR 11
Linköping
MEDLEM

Hej,

 

Jag bokför inköp varor export på  4035 konto

Hej!

 

Hittar inte konto 4035?

 

Du menar 4535? Men Storbritannien är ju inte med i EU?

 

Elisabet

Linköping
MEDLEM

Det är export konto, det betyder utanför EU 🙂

Konto Inköp varor inom  EU heter 4036.

Konstigt, i mitt e-ekonomi finns varken 4035 eller 4036 ...!?! 🤔

Det spela inget roll , hitta konto som heter inköp export och använd det

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Ledsen, men jag blir inte klokare på detta ... Någon annan som vet?

 

Elisabet

Pamela J
MODERATOR

Hej Elisabet,

 

Man brukar normalt sätt använda specifika 4XXX konton för inköp inom och utanför EU för att kunna separera dessa på ett enkelt sätt från de svenska inköpen så om köpet är från ett land utanför EU bokförs det på exempelvis konto 4105 utan momskod (4035 går också bra, det viktiga är att kontot inte har någon momskod).  Om du trots att du har bockat i 'Visa även inaktiva poster' i din kontoplan inte har något av dessa konton kan du skapa ett nytt konto. (Om det på din faktura/underlaget finns ett VAT-nummer som börjar på EU ska köpet istället bokföras som 'inköp av varor inom EU' med fiktiv moms).

Observera att du eventuellt kommer behöva deklarera det monetära tullvärdet till Skatteverket, detta görs på följande konton/momskoder:

4545 momskod 50 (25%)     debet  (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod           kredit 
2615 momskod 60 (25%)     kredit   
2645 momskod 48                debet

 

Om du fått extra avgifter från speditör så blir det som ovan, fast man lägger till 1930 i kredit med det du betalat och mot lämpligt kostnadskonto för tullhanteringen i debet. 

 

Återkom om något är oklart och ha fin dag! 

/Pamela

Hej!

 

Och tack för svar!

 

OK! 4105 har jag inte heller och "Visa även inaktiva poster" är ikryssat. Varför är det så kan man undra ...

 

Finns ett VAT-nummer på kvittot som börjar med GB, alltså inte EU. Och beloppet är alltså i svenska kronor. Köpt över nätet.

 

Om jag förstår dig rätt så ska det då alltså bokföras på konto 4105 (om jag hade haft det) utan fiktiv moms enligt följande:

 

4105 ingen momskod           debet  
1930                                       kredit 

 

Så vad jag behöver göra är att skapa konto 4105 och sedan bokföra enligt ovan? 

 

Och sedan (när tullfakturan kommer? )

 

4545 momskod 50 (25%)     debet  (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod           kredit 
2615 momskod 60 (25%)     kredit   
2645 momskod 48                debet

 

Men om jag inte får någon tullfaktura? Ska ingen moms redovisas alls då?

 

Någon tullfaktura blir det väl inte fråga om här, eftersom det är köpt via nätet och beloppet är under 1700 kr (150 euro)? Nya momsregler för e-handel juli 2021 - Visma Spcs Forum

 

Elisabet

Hej igen!

 

Jag har fortfarande inte fått någon klarhet i detta.

 

Se mitt svar till dig från igår!

 

Tacksam för svar!

 

Elisabet

 

Hej igen Elisabet,

 

Det stämmer att du får skapa konto 4105 (utan momskod) och bokföra köpet på det kontot eftersom VAT-numret börjar på GB. 

 

Om du inte har någon tullavgift att betala/får någon tullfaktura behöver du fortfarande med största sannolikhet redovisa importmomsen i din momsdeklaration (detta gäller om du behandlats som företag och inte som privatperson). Detta för att även om en försändelse med ett sammanlagt värde av högst 1 700 kronor normalt sett är befriad från tull så ska importmoms redovisas från första kronan. Du kan få fram det monetära tullvärdet genom att skapa inlogg hos Tullverket. 

Om du ska redovisa importmomsen är det alltså följande kontering som görs:

4545 momskod 50 (25%)     debet  (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod           kredit
2615 momskod 60 (25%)     kredit  
2645 momskod 48                debet

 

Skälet till varför man inte bokför på ovan konton i samband med att man bokför köpet är för att det oftast inte är på inköpsvärdet som importmomsen beräknas, utan vanligtvis finns det andra merkostnader som läggs ihop med varans pris som till slut blir det monetära tullvärdet/beskattningsunderlaget.

 

Om du har vidare frågor kring detta rekommenderar jag dig att kontakta Tullverket, alternativt Skatteverket. 

 

Ha en fin kväll!

/Pamela

Hej igen!

 

Tack snälla! Nu tror jag att jag förstår och att har det hela klart för mig!

 

Elisabet