Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp med omvänd skattskyldighet - eEkonomi

Jag ska bokföra en kostnad för LinkedIn Sales Navigator. LinkedIn har fått mitt momsregnr vilket innebär att de debiterar med omvänd skattskyldighet. Jag har googlat (inklusive här på forumet) och tror mig förstå hur jag ska bokföra det, men jag tycker att det ser fel ut eftersom jag är van vid att summan i verfikationen ska matcha totalen på kvittot. Blir detta ändå rätt? Se bilderna nedan. 
Tack på förhand!
//Förvirrad rookie


18 SVAR 18
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej, momsen blir 535,99 kr x 25% = 140 kr. Sedan får du byta från kontot 5900 till 4545 (import av varor 25%) eller  4535 (Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %)

Konto 4535 verkar mest korrekt, det borde ju vara en tjänst
Fd medlem
Inte tillämpbar

I texten på kvittot står dock att det är 535,99kr per månad (inklusive moms)?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag vill ju också kunna följa upp på att detta är en kostnad för marknadsföring (därav 5900). Kan jag få med det? 
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Att man väljer konto för EU-inköp och inte 5900 är för att det ska hamna rätt i momsrapporten. Då kan man sortera på leverantör eller liknande för att hålla koll på kostnaden. Eller så är det kanske bara denna som hamnat på just inköp av EU-tjänst.

Och det står 535,99 kr ink moms, EU inköp brukar aldrig vara ink moms. Utan man tar kostnaden för inköptet och x 25%. Så den vågar jag inte svara på då.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hittade denna på Bokföringstips. Det verkar ju som det jag letar efter. Bortsett från att 4010 är 5900 för mig. 
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Detta är inget som jag använt mig om, men om du känner att det är så här du vill köra så kör på det. Ha bara uppsikt så att momsrapportern blir korrekt, och det borde den bli då du använder kontot för EU-inköp samt 2614 o 2645 😉 

Det var ju ganska smart att lägga ett 40xx-konto som omföringskonto för att kunna bokföra rätt direkt. Vi kör 90xx-konton.
Hur som helst så får man endera lägga upp ett till 59xx-konto som är märkt med rätt momsrad eller också bokar man om från 4535 till rätt konto efter att man kört ut och bokfört momsrapporten... Vilket som funkar. Har man många olika inköp så blir extrakontona till slut rätt många vilket "kletar till" rapporterna i onödan för det här är bara ren momsrapportering och inget annat... 
Och på underlaget så står det 0 (noll) i momsraden men texten bredvid säger inklusive moms men det är nog bara en standardtext..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Chattade med LinkedIn. Det är dålig översättning som skapade problemet. De menar att det är 535,99 inkl 0% moms. Suck.. Oh well, skönt att få den delen uppklarad iaf. 😄
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Ja, och då tar du 535,09 x 25% = 140 kr 😉 

Hej,
Jag har liknande fråga. Mitt problem är att jag inte kan aktivera kontot 4599.
Jag har alltså köpt Linkedin-kurs för 1920 kr, med noll kr i moms på fakturan.
Föröker skapa faktura i Visma och har angett följande:
2440   -1920kr
4535    1920kr
2645      480kr
2614     -480kr
7610    1920kr
Och nu  är det dags att ange 4599 (1920kr) men det kontot finns inte i Visma.

Hur gör jag?

Du bör kunna lägga upp ett nytt konto i kontoplan. Hur man gör beror lite på vilket program du använder, Visma har många olika program och man gör lite olika i dom ...

eEkonomi Smart

Aj då. Då kan inte jag hjälpa dig med hur du lägger upp ett nytt konto men det bör vara så att om du går till kontoplan så borde du där kunna lägga upp nytt konto... om inte så hoppas jag att någon i supporten eller någon annan svarar och hjälper dig. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tror att jag har samma version som du och i min går det att lägga till medan man konterar. 

Tack!
Ska man välja momskod för konto 4599? Och är i så fall momskod 21 (inköp av tjänst från annat EG-land 25%) rätt?

Jag tror nu att svaret borde vara: ingen momskod på 4599.
Pontus66
UTFORSKARE

Hej,

 

Jag undrar hur man bokför Linkedin kostnad. Har ett en-mans AB, omsättning under 1,5millar och använder Linkedin för firmans bruk. Mvh Pontus.