Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EJONSSON
MEDLEM

Innan deklaration

Hej.

 

Skall skicka in min deklaration snart och har skrivit ut balan/resultat.

 

Där står det att jag har kundfodringar, som jag har fått betalt för. Det är konto 1510 och 1512.

 

Ska jag nolla dom båda kontonen så de beloppen hamnar på 1930 och sedan skriva ut nya rapporter som underlag till deklarationen eller sker de automatiskt då jag markerade fakturan som betald. Men varför står det då kvar på balansräkningen. 

 

Undrar lite hur jag skall göra. 

 

Tacksam för svar 

Hälsningar Emil 

11 SVAR 11
Joachim E
MODERATOR

Hej

Pratar vi om kundfordringar från 2022 som du fått betalt för i 2023? I så fall borde konto 1510 och 1512 vara noll. Varför det inte bokförts bort är svårt att svara på utan kunna se ditt system och hur du hanterat inbetalningarna. 

Skulle rekommendera att du ringer in till vår support på 0470 - 70 62 00 så kan de skärmdela med dig och kontrollera hur det ser ut i ditt system.

Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim

Hej 

 

Jag skall ju nu bokföra räkenskapsår 2022-09-15 till 2023-12-31. 

 

I balansräkningen står det att jag har kortfristiga fordringar på konto 1510 och 1512. 

Men jag har inga obetalda kundfakturor. 

 

/ Emil 

Hej

Kan du kontrollera vilket datum som kundfordringarna har bokförts upp?

/Joachim

Hej, ja på konto 1512 finns det två st med en totalsumma som stämmer med summan på balansräkningen, och dessa har jag fått betalt för, se bild 

 

/Emil 

Screenshot_20240417_145435_Samsung Internet.jpg

Hej

Svårt att svara på varför de ligger kvar utan att kontrollera hur du hanterat inbetalningarna så jag vill fortfarande att du kontaktar vår support på telefon 0470 - 70 62 00.

Hej Joachim 

 

Jag pratade med supporten, dom kunde inte direkt svara på varför det var bokade saldon kvar på 1510 och 1512. 

Vad de gäller 1512 så ser det ut som att de först bokats mot 1510, men sedan ligger det kvar på 1512. 

 

Min tanke är att, skall jag boka om saldot på 1510 och 1512 i en manuell verifikation mot 1930 för att nolla de båda konton.

För pengar har kommit in för de fakturorna. se bild för 1512.

 

/ Emil1512.jpg

Hej

Jag har dessvärre också svårt att svara på detta utan att kunna se ditt system då det är bokföringen av både fakturan och inbetalningen om påverkar detta.

Du får om jag skall kunna hjälpa dig återkomma med dels hur själva fakturan är bokförd och hur sedan inbetalningen bokfördes.
Behöver se hela konteringarna dvs samtliga konton och belopp fördelade på debet och kredit.

/Joachim

Hej

 

Jag förstår.

 

Om vi börjar med att titta på konto 1512 så finns det 2st "faktura såld via visma betalt direkt" 

 

Tittar jag på hur det ser ut på ena ser det ut på följande sätt.

 

1510 K

1512 D

6064 D

2641 D 

 

Sen finns det "Relaterande verifikationer" 

Som ser ut på följande sätt om man går in och tittar.

 

3041 K

2611 K 

1510 D  

 

Hjälper detta dig ?

 

Hälsningar Emil 

 

 

 

Hej

Dessvärre så hjälper detta inte mycket då detta enbart verkar vara dels en justering av tidigare kundfordringar (Kontering 1) och när kundfordringarna bokfördes upp (kontering 2). 

Det bör finnas inbetalningar av dessa fakturor också. Hur är de inbetalningarna bokförda?

/Joachim

EJONSSON
MEDLEM

Hej.

Efter en närmare koll vad gällande detta så är saldot för 1510 "kundfodringar" som synes på balansräkningen för förra året. Dom är skapade före årsskiftet med förfallodatum detta år.

 

Dom verkar inte ha bokats av som betalda även fast jag markerat inbetalning. 

 

Samma sak verkar gälla för 1512.

 

Detta verka vara ett bekymmer. 

Går det att mejla dig också?

 

Hälsningar Emil 

Hej

Då är det orsaken att betalningarna inte bokförts på korrekt sätt. Så frågan är hur själva inbetalningarna på banken har bokförts. Det absolut vanligaste när man har kvar kundfordringar är att man bokfört upp insättningaran på banken precis som vanligt dvs mot försäljning så att försäljningen bokförts två gånger. 

Du behöver med andra ord hitta hur inbetalningarna efter årsskiftet har bokförts. Dessa skall ha bokförts mot konto 1510 och 1512 enbart

1930 bank debet
1510/1512 Kredit

Det går att maila till oss men då vi inte har det som primärt kommunikationsmedel så vill vi ha mail endast i fall som absolut inte går att lösa via chatten eller där vi behöver information som kan vara personuppgifts (GDPR) känsliga.

Så återkom hellre i denna tråden med svar på hur insättningarna har bokförts.

/Joachim