- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Intäktsränta samt korrigerad intäktsränta
Hej!
Har en post - korrigerad intäktsränta som står på mitt skattekonto med Minus 20kr.
Har även en post med - Intäktsränta Plus 10kr.
(Exempelsiffror)
Vilka bokföringshändelser ska jag välja när jag matchar dessa händelser på Skattekontot?
Jag har även en post för korrigerad Kostnadsränta - kan jag slå ihop alla dessa 3 och matcha dom som räntekostnader?
Tack!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du skall på sidan kassa och bankhändelser välja Intäktsränta i fältet Bokföringshändelse på den positiva händelsen. Bifogar en skärmdump på hur det ser ut i e-Ekonomi.
På minusposten väljer du övriga uttag i bokföringshändelser och väljer sedan konto 8314 i rutan för konto.
Ha en fortsatt fin dag.
Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej tack för hjälpen!
Och på kostnadsränta såg jag att det fanns kostnadsränta att välja så jag tog det helt enkelt
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Blir i princip rätt om du lägger det på kostnadsränta också men då det står korrigerad intäktsränta så skall kontot för intäktsränta 8314 minskas om man skall bokföra det helt korrekt.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hur fungerar det om man har - (minus) på 8314 vid bokslut då? Dvs om man bokför detta korrekt mot 8314 -20kr när det bara fanns 10 från början, detta konto har nu -10kr.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det påverkar inte något i bokslutet. Det går att ha negativa belopp på intäktskonton också. Detta är en justering av tidigare intäktsräntor som varit för höga i något tidigare år mest troligt.
/Joachim