Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan jag bokföra januarihyran inkl. moms på Januari även om avin kom april?

Hej

Jag har hyresförhandlat för min lokal och fick då inte jan+feb+mars hyran utskickad till mig innan förhandlingarna var klara i slutet av mars. De tre hyrorna är inlagda på avin för april. Detta ställer till det när jag ska bokföra moms, eftersom jag vanligtvis kan kvitta momsen för försäljning mot till största del momsen för lokalhyran. Kan man bokföra dessa kostnader på respektive månad som en förväntad kostnad el. dyl? så att momsen ändå kan räknas av mot försäljning. Eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala in en stor momsskuld till skatteverket som sen ändå ska tillbaks till mig nästa kvartal? 

Om man kan bokföra in denna förväntade kostnad, hur gör man i så fall det och hur balanserar man sedan bokföringen när själva summan betalas? Vilka konton? Bolaget är AB.
9 SVAR 9
Scrapkuben
MEDLEM

Jag hade gjort en manuell verifikation i respektive månad, där jag bokat upp kostnaden för hyra och bokat den mot tex 2990. Då får du kostnaden rätt per respektive månad och sen bokar du avin mot 2990 istället för lokalkostnad.

Dock hjälper det inte dig när det gäller momsen. Enda sättet för att få momsen på rätt månad eller kvartal, är att be dem fakturera om det på ett tidigare datum istället. Har du kvartalsmoms, kanske du kan be dem fakturera dessa på 31/3. Men du får inte dra momsen förrän tidigast på fakturadatum eftersom du måste styrka momsen med din faktura.

Kostnaden bokför du tex så här:

Januari
D5010 (Lokalhyra)
K2990 (Upplupen kostnad)

Februari
D5010
K2990

Mars
D5010
K2990

April
D2990 (Upplupen kostnad)
K2440 (Leverantörsskuld)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, då vet jag. Tack för ett klart och tydligt svar! Får kontakta ekonomiavdelningen till föreningen och se hur sugna de är på att ändra fakturan helt enkelt 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Momsen på hyreskostnader får ju dras tidigast i den månad den betalats, som om du fick fakturan i april och betalade den i april kan du inte dra momsen i jan-mars.

//Tina

Om man bokför enligt fakturametoden och man får en ny avi för hyran jan-april daterad i mars, kan man  dra av momsen för jan-mars i mars men momsen för april först i april. Bokför man däremot enligt kontantmetoden är det betalmånaden som gäller.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det är speciella avdragsregler för moms på hyra. Bifogar en länk från Skatteverket.

http://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fd8341/1459425278751/frivillig-skattskyldighe...

//Tina

Hej Tina

Tack för länken. Jag hittade detta på sidan 10 under "hyra betald i efterhand":

"Hyresgästen har rätt till avdrag för den ingående momsen i momsdeklarationen för den redovisningsperiod då hyresperioden slutar, om han tillämpar faktureringsmetoden och har fått ett godtagbart underlag för sin deklaration."

I detta fallet blir det väl betalning i efterhand?

Om det däremot gäller hyra i förskott ska momsen dras av när förskottet betalas.

Så fattade jag det i alla fall men jag kanske har missuppfattat något i detta. Det är ju inte helt okomplicerat om man säger så...

Mvh Annika 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annika,

Nej, okomplicerat är väl det sista det är :-). Jag tolkar det som att hyran i alla avseenden måste vara betald för att momsavdrag ska få ske, men jag vet inte om jag törs ta gift på det just nu.

I slutändan kanske frågan är hur stor risk det är att man blir granskad och vad som i så fall händer.......

//Tina

Haha... nej skulle jag ta gift varje gång jag diskuterar avdragsrätt skulle jag inte bli gammal.

Jag tror inte heller att risken är så stor att bli granskad. Särskilt inte om det håller sig inom kvartalet som hyran ligger på.