Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JL____
MEDLEM

Kan jag fakturera försäljning av inventarie

Hej!

 

Har sökt i forumet men hittar inte svar även om ämnet tagits upp.

Köparen vill att jag skickar en faktura på det han ska köpa. Kan jag fakturera en försäljning av inventarie, "försäljning av varor", och sedan bifoga kvitto till kunden.

Om det funkar, matchar jag bankhändelsen mot fakturan, och sedan gör jag en manuell verifikation där jag bokar bort inventarien och bokar vinst eller förlust.

Eller hur gör jag?

( kommer inte fram till om det funkar att fakturera genom att läsa andra inlägg)

 

Tacksam för snabbt svar!

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Det funkar att göra som du skrivit, helt klart. En annan variant är att du lägger upp en ny artikel och en artikelkontering som lägger intäkten på Vinst vid försäljning av inventarier. Men om detta är en engångsföreteelse tycker jag du ska göra som du skrev.

Lycka till! 

 

Tusen tack för svar!!

 

🙂

Hej!

 

Får inte till det.

Skrev en faktura på en inventarien som såldes.

Fakturan betalades. Om jag matchar inbetalningen så bokar den bort kundfodran (1510), men revisorn skriver att jag ska bokföra så här;

Debet 1900 206 250 kr

Debet 1249 34 177 kr

Kredit  2611 41 250 kr

Kredit 1242 170 000 kr

Kredit 3970 29 177 kr

Hur gör jag då.. ska jag välja egen kontering och bokföra som han skriver, eller ? Vad händer isf med fakturan som kommer att ligga kvar som obetald i reskontran?

Tacksam för hjälp! 🙂

Hej,

du får göra detta i 2 steg. Klart är att du behöver boka inbetalningen mot fakturan så att 1510 minskar. För att få bort inventarien ur balansräkningen ska du göra en manuell verifikation med posterna som revisorn listat.

Du får leta fram vilket konto din kundfaktura bokförts på, kanske 3010 eller nåt sånt.

Det beloppet debiterar du samma konto (tag bort momskoden annars blir det fel i nästa momsredovisning!) och så bokför du det mot posterna 2, 4 och 5 från revisorns kontering. Momsen på 2611 är redan bokförd med din faktura så den ska du inte ta med en gång till. 

Lycka till! 

Tack snälla!

 

Äntligen funkar det 🙂

Men en  följdfråga; Du skrev att jag skulle ta bort momskoden när jag debiterade kontot (det är 3051), vad ska jag välja för momskod, går inte att lämna blankt så den kod som stämmer bäst är det kod 42 " övrig momsfri försäljning"?

Eller vad ska jag ta?

Tack!!

Det låter konstigt att du inte kan lämna blankt, det brukar gå. Om du i stället för att välja en, helt enkelt raderar den kod som står i fältet, fungerar inte det heller? Testa! 

Nu funkade det! 🙂

 

Tack för all hjälp!