Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kontering av köpt programvara med evighetslicenser.

Hej!

Jag läste just att 542X gäller standardprogram som man inte äger på kontot, vilket jag inte har tänkt på innan, när jag har använt detta konto.

Jag har tre program från ett företag i samma faktura för dataåterhämtning, diskhantering och kloning. på 9000 kr. Det dyraste är på 4500 kr.

Detta är tekniker licenser, som är evighetslicenser.
Tekniskt sätt äger jag då programvaran.

Ska det då istället bokföras som en inventarie på 541X. Det är en evighetslicens, så behöver jag dela upp det på flera år?


Supportfaktura
Sedan har jag en separat faktura på 4 883,79 kr från samma företag för VIP support och lite andra skriftliga överenskommelser på mejl. Detta är också en evighetslicens, ska den in på ett speciellt konto? Jag dumpade den på 542X innan, vilket kan vara lite fel.

Programmen är sällan en specifik programkostnad mot mina kunder, utan en del av arbetstiden, så det är som ett verktyg, utan fysiska delar.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Eftersom båda kontona är inom 54XX kontogruppen så spelar det ingen roll förutom för din egna skull mot vilket konto du bokför detta emot skulle jag säga. Så det är upp till dig om vilket konto du känner passar bäst i situationen. 5420 är fortfarande under kontogruppen "Förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial" så det är bara i din resultatrapport som du kommer kunna se någon skillnad. I resultaträkningen i bokslutet så hamnar de ändå under samma rubrik, dvs övriga externa kostnader. Även om de är evighetslicenser så är de relativt billiga, med tanke på att du säger att den dyraste är på 4 500 så jag skulle inte säga att det är något som behövs delas upp på flera år.

 

Ha det fint!

Josefine