Jobbar som konsult i AB där jag fakturerar kund för faktiska Hotel/Resekostnader och Bilersättning. Har lagt upp Artiklar för detta i Artikelregister med kontering mot respektive momsplan, 6%, 12% och 25%.
Stämmer det att jag ska fakturera faktiska utlägg för hotell och taxi med 12%, flygresor med 6% och milersättning för egen bil med 25%?
När sedan den inbetalda kundfakturan ska bokföras i bankhändleser, sä läser jag på forumet att alla fakturerade resekostnader ska in på 3550.oavsett typ av resekostnad enl ovan. Stämmer det?
I Kontoplanen för konto 3550 är förvald momskod 25%. Hur påverkar det själva verifikationen om momskoderna egentligen kan vara 6% eller 12%?
Hej Dranten,
Tack för din fråga.
Huvudregeln vid vidarefakturering är att man fakturerar kunden beloppet exklusive moms och lägger på den momssats som gäller för din huvudsakliga verksamhet. Med andra ord om momssatsen som tillämpas på den huvudsakliga tjänsten som du levererar till kunden är 25% så är det den procenten utgående moms du ska redovisa. Då det finns undantagsregler till huvudregeln rekommenderar jag dig dock att kontakta Skatteverket (skriftligt) för vad som gäller i just ditt fall.
Det går bra att använda konto 3550 Fakturerade resekostnader för samtliga intäkter som avser resekostnader. Om det visar sig att du ska redovisa annan momssats än 25% kan du skapa underkonton till 3550; 3551 med momskod 05 (12%) och 3552 med momskod 05 (6%) och därefter skapa artiklar som du kopplar till respektive konto.
Önskar dig en fin dag!
/Pamela
Tack. Det var precis det här jag var osäker på. Då är det 25% som gäller rakt av. Förenklar tillvaron på alla sätt. Tack för klargöranden.
// Mats
Helt rätt av Pamela. Många gör ju fel och fakturerar med de olika momssatser som är vid t.ex. resor. Men det skall man endast göra om man betalat en resa där någon från kunden nyttjat resan. D.v.s man har typ sålt en resa till kunden. Egna kostnader skall alltid debiteras med den moms som den vanliga tjänsten har då det är en omkostnad för hela tjänsten. Men som sagt var, det beror på vem som nyttjat tjänsten. Är det alltid du som har omkostnader för tjänsten så är det samma moms på allt. D.v.s. oftast 25%.... Lycka till.
Tack. Tydligt och klart resonemang.
/ Mats
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.